Ve čtvrtek 8. června od 19:30 zakončí soubor Brno Contemporary Orchestra (BCO) svou šestou sezonu v centru Brna na Moravském náměstí. V rámci open air projektu nazvaném Bergiána zazní na různých místech tři opery a jedna sborová skladba jednoho z nejzajímavějších pojánačkovských skladatelů Josefa Berga, rodáka z Brna.
U sochy Mariuse Kotrby zazní madrigal Pijácký orloj, u bronzového modelu Brna Snídaně na hradě Šlankenvaldě – výjev ze staré loutkové komedie a u jezdecké sochy Jaroslava Róny komorní opera Eufrides před branami Tymén. Všechny tři sochy poslouží jako scénografický prvek. Na nádvoří Místodržitelského paláce proběhne Provizorní předvedení opery Johanes doktor Faust pro dva zpěváky, jednoho herce, tři žesťové nástroje, bicí a magnetofonový pás. Režie a scény se ujali Matyáš Dlab a Matěj Sýkora.
„Může-li být někdo označen, jako ten, kdo v průběhu šedesátých let v Brně definoval genius loci moravské metropole, je to nepochybně osobnost skladatele, spisovatele, organizátora a fabulátora Josefa Berga. Jeho dílo, stojící kdesi na hraně mezi genialitou a mašíblovstvím, mezi racionálním a dadaistickým, mezi humorným a tragickým a mezi hudebním a literárním, je provozováno spíše sporadicky, ačkoliv bývá pojmenováno jako stěžejní a vlivné pro kulturu druhé poloviny 20. století u nás. A kde jinde zrealizovat Bergovy prapodivné opusy než v samotném pupku Brna na Moravském náměstí,“ říká umělecký vedoucí BCO Pavel Šnajdr.
Josef Berg (1927-1971) kromě hudební činnosti neustále literárně komentoval svou dobu a zanechal rozsáhlé dílo obsahující vedle novinářských žánrů divadelní hry, aforismy, povídky i specifické útvary mezi hudbou a literaturou. Postupně vytvořil nový typ komorní opery, přičemž si texty sám psal, upravoval či zpracovával. Z jeho díla se tak vedle komorních oper nabízejí k realizaci především jeho happeningy, či lépe performance, vstřebávající absurdnost doby svého vzniku, jakož i vlivy avantgardistů a patafyziků.