Musica Folklorica je na první pohled normální cimbálka. Ovšem nejen na poli lidové hudby platí za již etablované těleso na vysoké umělecké úrovni. Hráči disponují muzikantskou zručností a erudovaným hudebním rozhledem, zejména v oblasti lidové polystylovosti. Někteří z nich jsou výbornými komponisty a aranžéry. Jejich působnost v Musice se vyznačuje prací s autentickou folklorní látkou převážně z oblasti moravsko-slovenského pomezí, kterou však mnohdy prezentují v propracovaných aranžích, vzhledem k původní lidové akordizaci ji opatřují novátorskou harmonizací, integrují v ní náročná instrumentální sóla. Především dílem primáše Miroslava Kolacii a cimbalisty Petra Pavlince tak má Musica svůj osobitý rozpoznatelný zvuk. Kromě pravidelné umělecké produkce také v minulosti hojně nahrávala – důkazem je již sedm disků, kde z počátku zcela absentuje pěvecký projev, později se nahrávání přerodilo v spolupráci s pěveckými spolky a sólovými zpěváky. Z přirozeného tahu Musiky Folkloriky spojit své síly ve spolupráci s osobnostmi z jejich základny na jihovýchodní Moravě vzniklo několik profilových alb regionálních pěveckých osobnostní. Velký význam je přikládán především nahrávce Rabudeň, rabudeň s profesorem Lubošem Holým, která byla pořízena nedlouho před jeho odchodem na věčnost. Posledním počinem je záznam spolupráce s Lubošovým mladším bratrem Dušanem. Dvojice bratrů se stala ve světě hudebním i vědeckém skutečným pojmem. Zasloužilý biolog a urputný etnograf se lvím dílem zasloužili o věčný život kulturního bohatství jejich rodiště – národopisného regionu Horňácka. Čerstvý nosič Nejen zahrádečky je sólovým recitálem Dušana Holého. Album je zpovědí vzácného člověka, který tu prostřednictvím kompilace lokálně pestrých písní uvádí v život bohatství kusů snad ještě nenahraných či nezvykle uvedených. Obsažně se o té které písni vyjadřuje ve sleeve note, kde uvádí k písním jejich příběh a důvod zařazení. Máme tak možnost dočíst se o detektivním pátrání po romských písních z Horňácka, o oblibě písně Bystrá voda do Dunajka padala samotného Jaroslava Seiferta, o písních vážících se ke zpěvákovým vzpomínkám či o jejich výskytu v tom kterém zpěvníku. Musica Folklorica si „odpustila“ výraznější odvážné úpravy ve prospěch citlivého doprovodu v intencích stylové náležitosti. Přesto však neztratila svůj originální zvuk a zachovala si své – pozorný posluchač nalezne v úpravách mnoho zajímavého především v harmonizaci. Slyšitelný rozdíl mezi autenticky vyznívajícím Dušanem a umělečtěji vycizelovanou Folklorikou však nevadí, ba naopak vytváří kontrastní, leč kompatibilní souhru. Umírněný podkres dává dokonale vyniknout zpěvu úctyhodného osmdesátníka pana Holého, který se vyznačuje zvláštním nepravidelným frázovaním, což je v důsledku způsob ryze folklorní a dodávající písním vypravěčskou živelnost, laškovnost, ale také velké zanícení. Dušan Holý již v prvních vteřinách svého zpívání obdaří posluchače dojmem, že se právě děje něco významného. Je to dar písním vetknout více než melodii, rytmus a slova. Je to vzácný okamžik, kdy se člověk spolu se zpěvákem směje nebo rmoutí, když už poněkolikáté „ohrkává“ tyto Zahrádečky.
Tip Harmonie + Tip Editora
Dušan Holý – zpěv, Miroslav Kolacia – housle – prim, Lubomír Graffe – 2. housle, Jaroslav Panák – 3. housle, Tomáš Janoška – viola, Martin Slovák – kontrabas, Petr Pavlinec – cimbál. Nahráno: 2015, Studio DIV 8 ZUŠ Veselí nad Moravou. Vydáno: 2015. TT 42:03. DDD. 1 CD Indies Scope MAM 558-2.