Filharmonie Brno hledí do budoucnosti, čeká ji tam Gilgameš

Brněnská filharmonie má ambice jít s dobou (a dohlédnout i za ni) – jak by také ne, když sídlí ve městě spjatém s Leošem Janáčkem… Nechce být muzeem, ale živou hudební institucí, která staví na roveň díla staletími prověřená se skladbami novějšího data, veskrze však také „klasickými“. Neexperimentuje, ale nabízí takové hudební zážitky, které se posluchačům ještě před pár desítkami let nenaskýtaly – třeba možnost vyslechnout si během jednoho večera Čajkovského Patetickou symfonii a Schnittkeho „faustovskou“ kantátu, dvě zásadní díla ruské hudební literatury, která spolu (navzdory takřka století, které je od sebe odděluje) neobyčejně souzní.

Filharmonie Brno může navíc těžit z polohy města, která ji opravňuje stát se jakýmsi mezikulturním mostem. Je tak symptomatické, že si pro sezonu 2014/2015 zvolila jako rezidenčního umělce Benjamina Jusupova – izraelského skladatele, dirigenta a klavíristu (původem z Tádžikistánu) působícího jako respektovaná osobnost po celém hudebním světě a komponující pro světoznámé sólisty, jako jsou Maxim Vengerov, Misha Maisky či Vadim Repin. V průběhu sezony zazní jeho koncertní skladby, nezřídka využívající atraktivní posluchačské prvky (názvuky středoasijské tradiční hudby, tanga, rocku, málo slýchané nástroje, smyčky apod.) v podání špičkových hudebníků – violoncellisty Alexandra Kňazeva, flétnisty Matthiase Zieglera a jednoho z nejlepších současných violistů Maxima Rysanova; ve své umělecké trojroli se na jednom z koncertů představí i sám Jusupov.

K dalším očekávaným vrcholům sezony bude patřit prosincová světová premiéra kritického vydání oratoria Epos o Gilgamešovi, která připomene 55. výročí úmrtí Bohuslava Martinů a symbolicky završí Rok české hudby 2014, událostí bude zmíněná „faustovská“ kantáta Alfreda Schnittkeho mimo jiné s Ivou Bittovou v roli Mefista nebo provedení kompletního orchestrálního díla brněnské skladatelky Vítězslavy Kaprálové při příležitosti 100. výročí jejího narození. Nevšední zážitek slibuje pilotní projekt rozvíjející se spolupráce s Univerzitním kinem Scala: ruský němý film Nový Babylon z roku 1929, příběh nenaplněné lásky odehrávající se na pozadí temné historie Pařížské komuny, doprovodí filharmonici v Besedním domě původní hudbou Dmitrije Šostakoviče.

Sdílet článek:

Aktuální číslo

Nejnovější