Britská melancholie podle Hany Blažíkové na úvod Barokních podvečerů

Devatenácté Barokní podvečery zahájí 20. října svoji podzimní řadu koncertem „Image of Melancholy“ inspirovaným díly básníků Williama Shakespeara a Johna Miltona. Sopranistku Hanu Blažíkovou na něm v prostorách Tereziánského sálu Břevnovského kláštera doprovodí Collegium Marianum.

Letošní ročník s názvem Stravaganza uvádí experimentální, fantaskní a „programní“ skladby či skladby vyjadřující afekty. „Od konce 16. století byly termínem ‚stravaganza‘ označovány skladby různých forem s neobvyklým pojetím melodie, harmonie či rytmu. Nejčastěji se jednalo o imitaci zvuků přírody a zvířat. Ale zejména hnutí duše bylo velkou inspirací pro skladatele nastupujícího a vrcholného baroka. Úvodní koncert ukáže, jak angličtí skladatelé mistrně zpracovali téma melancholie a smutku,“ vysvětluje Jana Semerádová, umělecká vedoucí souboru Collegium Marianum a zároveň dramaturgyně Barokních podvečerů. V interpretaci Hany Blažíkové tak zazní skladby Anthonyho Holborna, Johna Dowlanda, Henryho Purcella, Johna Blowa, Georga Friedricha Händela nebo Thomase Arneho.

Na dalším koncertě cyklu přiblíží Cappella Mariana uměleckou a životní pouť manýristického malíře Caravaggia. 21. a 22. listopadu v Barokním refektáři kláštera dominikánů uslyší posluchači tvorbu italských autorů spjatých s jednotlivými místy Caravaggiovy pouti z Milána až do Neapole. Zazní díla renesanční polyfonie z přelomu 16. a 17. století, tedy doby, kdy se v protikladu k propracované polyfonii rodila hudba nové doby – baroka.

Sdílet článek:

Aktuální číslo

Nejnovější