Opera Georgese Bizeta, která patří mezi nejhranější na světě, má v Národním divadle premiéru 10. a 12. března. Příběh vojáka Dona Josého, který podlehne svodům cikánky Carmen, vypráví v nové inscenaci německý režisér Grischa Asagaroff. Hudebního nastudování se ujal Petr Popelka, nastupující šéfdirigent Symfonického orchestru Českého rozhlasu. Kostýmy a scénu vytvořil italský výtvarník Luigi Perego. V milostném kvartetu hlavních postav se objeví v alternacích Nana Dzidziguri a Ester Pavlů jako Carmen, Luis Gomez a Michal Lehotský jako Don José, Łukász Golinski a Svatopluk Sem jako Escamillo a Kateřina Kněžíková, Alžběta Poláčková a Jana Sibera jako Micaela.
„Pro nezkrotnou Carmen je nejvyšší hodnotou bezpodmínečná svoboda, to si myslím tolik oslovuje i dnešní generace,“ zamýšlí se režisér Grischa Asagaroff, známý činností především na německé a švýcarské divadelní scéně. Několikrát na Carmen spolupracoval například s mezzosopranistkou Agnes Baltsou. Režisér sám zvolil verzi s mluvenými dialogy, protože taková je prvotní podoba díla, jinak se podle svých slov zcela nechává vést hudbou, která je mu hlavním inspiračním zdrojem.
„Carmen má mnoho hudebních poloh a charakterů,“ upozorňuje Petr Popelka, který se ujal hudebního nastudování: „Jsou v ní velmi dramatická i velice lyrická místa. Není to ‚jen‘ hudba plná krásných melodií. Přál bych si, aby naše hudební nastudování této opery bylo pro posluchače silným dramatickým, divadelním zážitkem.“ Petr Popelka se přes své mládí již stihl prosadit v zahraničí a nyní spolupracuje s Národním divadlem i například v produkcích Figarovy svatby či Rusalky. Od srpna 2020 je šéfdirigentem Norského rozhlasového orchestru v Oslu, od září 2022 bude šéfdirigentem a uměleckým ředitelem Symfonického orchestru Českého rozhlasu. Je také hlavním hostujícím dirigentem Janáčkovy filharmonie Ostrava.
Představitelka titulní role, gruzínská mezzosopranistka Nana Dzidzigury, chce pojmout Carmen především jako nezávislou sebevědomou ženu: „To je právě důvod, proč po ní muži tak šílí. Nedokáží ji polapit a ona to dobře ví,“ říká pěvkyně, která je vítězkou mezinárodní pěvecké soutěže Voci Verdiane. S rolí Carmen má již bohaté zkušenosti. Naopak pro její českou alternantku Ester Pavlů půjde o debut v této roli: „Rozhodně nechci být vulgární Carmen, měla by si zachovat jisté tajemné charisma a auru nepolapitelnosti. Je to úžasná role, kterou nám závidí i sopranistky, má v sobě všechno, emoce, rytmus, nádherné melodie,“ říká Ester Pavlů. „Je to opera, která je nejpřístupnější i širokému publiku. Fanoušci flamenka si také přijdou na své.“
Ačkoliv je Carmen jednou z nejúspěšnějších oper v historii vůbec, při světové premiéře 3. března 1875 propadla. Lidé se zalekli provokativnosti a dramatičnosti tématu, kdy svůdné cikánce, která navíc na jevišti coby dělnice tabákové továrny i kouří, propadne mladý důstojník, zpronevěří se své vojenské cti a pak ji dokonce ze zhrzené lásky zabije. Georges Bizet sám byl přesvědčený o tom, že se ve své tvorbě vydal správným směrem, bohužel zemřel už tři měsíce po premiéře ve věku pouhých 36 let a uznání za toto dílo se nedočkal.