Více než rok trvající období pandemie je pro velkou část kulturní scény likvidační. Bojuje také Czech Ensemble Baroque, ale přesto se mu podařilo zrealizovat již šest plánovaných koncertů 9. sezony cyklu Bacha na Mozarta! Jsou před nimi ale ještě poslední dva koncerty. Podaří se je uskutečnit? Finanční prostředky bohužel došly, a tak se soubor ve spolupráci s Nadací Via a jejich projektem Darujme.cz rozhodl požádat své fanoušky a další případné mecenáše o příspěvek. Na koncerty i na přežití.
Czech Ensemble Baroque, soubor zaměřující se na stylovou interpretaci staré hudby, v pandemické době realizoval koncerty formou streamu, které na sebe výrazně upozornily jak po stránce hudební, tak po vizuální. Hudebníci se snaží být alespoň po psychické stránce pozitivní, ale… „Už i nad námi se zavřela kalná voda covidomaléru a finance po realizaci šesti krásných streamů publiku ‚zakázaných‘ koncertů došly. Proto jsme se rozhodli požádat o pomoc prostřednictvím Darujme.cz,“ vysvětluje aktuální situaci dirigent Roman Válek.
Soubor, který byl zvyklý kontinuálně pracovat a koncertovat, nemůže po roční nebo delší přestávce jen tak začít zase fungovat. Czech Ensemble Baroque se snažil o alternativní koncertní činnost – tedy streamy. Fanouškové je přijímali s nadšením, ale kvalitní stream je velice nákladná záležitost a jejich realizace byla možná jen díky podpoře Ministerstva kultury, města Brna a Jihomoravského kraje z roku 2020.
„Stejně jako v oblasti barokní a klasicistní hudby nabízíme tu nejvyšší kvalitu, rozhodli jsme se jít i cestou kvalitních streamů a ty něco stojí. Jejich realizace je srovnatelná s náklady na uspořádání koncertu, ale rozdílem je, že nám chybí příjem ze vstupného. Na portále Darujme.cz máme v tuto chvíli od 44 fanoušků krásných 86 551 Kč, ale náklady na streamy dalších koncertů tato suma nepokryje. I u velmi jednoduchého streamu či záznamu koncertu natočeného tak, aby předal plnohodnotný zážitek, kdy setkání s živou hudbou vynahrazuje špičková přenosová, zvuková a obrazová technika a práce štábu včetně postprodukce v případě záznamu, se náklady pohybují v desítkách tisíc korun a u podrobněji rozpracovaných projektů, jako jsou ty naše, se snadno dostává i vysoko nad 150 tisíc korun,“ popisuje cestu, kterou se vydal Czech Ensemble Baroque, Tereza Válková.
Soubor bohužel nehledá finanční zdroje jen na realizaci dalších on-line koncertů, ale také na to, aby vůbec přežil. Přišel totiž o veškeré příjmy ze vstupného, z prodeje koncertů v ČR i zahraničí. Chybí na platy produkčních, splátky auta (dodávka na transport nástrojů a techniky) a hudebních nástrojů, telefony, platební brány, pojištění nástrojů, nájmy atd. Chod ansámblu se přitom nezastavil: „Intenzivně pracujeme na 10. sezoně, neustále přesouváme různé koncerty, některé třeba už počtvrté, a ladíme termíny 40 nezávislých umělců. Řešíme granty a dotace a snažíme se zajistit koncertní činnost v letech 2022 a 2023. Pracujeme na dlouhodobých projektech, na dramaturgii, připravujeme návrat do ‚normálního‘ režimu,“ vypočítává Válková.
„Nechceme ale naříkat, fňukat a lamentovat. Chceme se nadechnout a zase dál pokračovat v boji. Prosíme proto o pomoc naše nejbližší, přátele, fanoušky, milovníky hudby. Pomozte nám překlenout toto období finančním darem a my vám slibujeme, že uděláme všechno proto, abychom přežili, abychom zase šířili krásnou hudbu a krásnou atmosféru. Nepláčeme, neházíme flintu do partitury, ale musíme dát vědět, jak blízko tomu, že už se Czech Ensemble Baroque nevzpamatuje, jsme…“ zní Válkova slova v těchto nepříznivých časech. Soubor bude velice vděčný za jakoukoliv podporu, ať už dlouhodobou nebo jednorázovou, dar je možno odečíst ze základu daně.