Falstaff i Ondřej Havelka jsou zpět v Brně

Ondřej Havelka se jako režisér vrací na brněnské operní jeviště po delší pauze a s ním přichází i Falstaff, Verdiho poslední opera plná brilantních ansámblů a humoru. Jako Falstaff vystoupí brněnskému publiku již známý španělský barytonista Luis Cansino, protihráčem v postavě Forda mu bude Ital Damiano Salerno. Obsazení dále slibuje Pavlu Vykopalovou (Alice), Václavu Krejčí Houskovou spolu s Markétou Cukrovou (Meg Pageová) a Janu Hrochovou (Mrs. Quicklyová). Nebude chybět ani mladý zamilovaný pár, který si na konci šťastně padne do náručí, v tomto případě to budou Andrea Široká nebo Doubravka Součková (Nanetta) a Ondřej Koplík nebo Daniel Matoušek (Fenton). Hudební nastudování je dílem Ondreje Olose, který má za sebou například nedávnou inscenaci Nabucca.

Od chvíle, kdy jsem před čtrnácti lety poprvé zpíval Falstaffa, jsem věděl, že tato postava a já půjdeme dlouho ruku v ruce. Je to dokonalá role díky své náročnosti: vyžaduje, aby interpret projevil všechny své interpretační a hlasové schopnosti. Cítím se s touto postavou ztotožněn, protože nemám rád ploché postavy, ale ty, které umožňují prozkoumat širokou škálu psychologických nuancí. Falstaff není komická postava. Jeho komičnost je dána situacemi, které sám vyvolává, mnohdy nevědomky. Falstaff cítí hořkost z toho, čím byl a čím už není, zlobí se a trpí nástrahami, které jsou mu v průběhu děje činěny, uvědomuje si, jaký je jeho život doopravdy. Je to fascinující člověk, který přes zdánlivou směšnost dokázal znovu objevit sám sebe a překonat nepřízeň osudu,“ uvádí k roli Luis Cansino, představitel Falstaffa.

Falstaff je pro inscenátory velice náročná opera. Je to přehuštěný hudební prostor, brilantně napsaná hudba, instrumentace je mistrovská, ale je to těžké pojmout, protože například přes sebe jedou tři plány nebo čtyři aktéři zpívají současně každý jiný text. Je tedy komplikované vše postavit srozumitelně a tak, aby to diváci vnímali jako komedii. Můj přístup k operním režiím je vycházet z autorů, pochopit je, proč to napsali tak, jak to napsali, protože to má vždy určitý dobový kontext a souvislosti. Respekt k autorům je pro mě hrozně důležitý. U těchto historických oper málokdy vstupuju s moderním konceptem – hudba se mi jednoduše spojuje s danou dobou. Naše inscenace bude taková reminiscence na pozdní renesanci, ale trošku posunutá do klauniády, do amerických grotesek. Bude to fakt milá komedie,“ dodává režisér Ondřej Havelka.

Sdílet článek:

Aktuální číslo

Nejnovější