Festival Janáček Brno 2024 ve znamení Roku české hudby

Tři týdny hudebních a divadelních zážitků, světoví interpreti Jakub Hrůša, Nicky Spence, Adam Plachetka, Josef Špaček, Robert Carsen, Christian Thielemann, Claus Guth a soubory Staatsoper Berlin, Bamberger symphoniker nebo Pavel Haas Quartet. Festival Janáček Brno představuje program 9. ročníku, který se uskuteční v rámci Roku české hudby ve dnech 1.–24. listopadu 2024. Aktuální informace o festivalu a možnost on-line zakoupení vstupenek naleznou návštěvníci na stránkách festivalu. Pro návštěvníky festivalu je připraven festivalový pas, díky kterému získají při nákupu tří a více představení 25% slevu a při nákupu pěti a více představení 30% slevu.

Festivalový program se v ročníku 2024 dotkne hvězdných výšin. Pomyslnou laťku kvality se během krátké doby podařilo zvednout na úroveň, která splňuje parametry prvořadé evropské kulturní události. Jsem velmi rád, že význam festivalu ocení i Ministerstvo kultury ČR, se kterým uzavřeme Memorandum o spolupráci, které nám zajistí předvídatelné financování. Jedině tak bude možno dosaženou úroveň udržet i do budoucna,“ vyjádřil se k festivalu Martin Glaser, ředitel NdB.

Motto 9. ročníku festivalu – Bez hranic!… – inspirovala Janáčkova opera Výlety páně Broučkovy. Právě s ní bude festival slavnostně zahájen v režii Roberta Carsena, tvůrce inscenací po celém světě ceněných pro jejich dramatické uchopení, poetiku, humor a výtvarnou vytříbenost, a pod taktovkou Marko Ivanoviće. Na festival se vrací britský tenorista Nicky Spence, tentokrát v roli Matěje Broučka. „Nová festivalová produkce vzniká v koprodukci s Teatro Real a Staatsoper Berlin, pro festival je to další významný krok k šíření Janáčkova díla na světových jevištích s předními interprety,“ dodává Jiří Heřman, umělecký šéf opery NdB.

Nicky Spence, foto archiv

Operní řada nabídne průřez Janáčkovou tvorbou od jeho prvního operního úspěchu po dvě vrcholná díla. Její pastorkyňa, verze 1904, se představí v interpretaci čistě ženského inscenačního týmu pod vedením progresivní režisérky Veroniky Kos Loulové a v hudebním nastudování Anny Novotné Peškové v koprodukci opery Moravského divadla Olomouc a Janáčkovy opery NdB. Vzácným hostem festivalu bude vynikající soubor Staatsoper Berlin, který přiveze inscenaci Věci Makropulos v režii Clause Gutha oceněného v rámci Opera Award 2023 jako Režiséra roku a pod taktovkou Roberta Jindry. Příhody lišky Bystroušky oslaví 6. listopadu 100. výročí své světové premiéry. Na festivalu se představí nová produkce Národního divadla moravskoslezského v režii izraelského choreografa Itzika Galiliho a v hudebním nastudování Marka Šedivého. Liščí narozeninové blahopřání si připravil i brněnský soubor inscenací Jiřího Heřmana a Marko Ivanoviće s mimořádnými hosty Kateřinou Kněžíkovou jako Bystrouškou a Adamem Plachetkou v roli Revírníka. Jeden z festivalových večerů bude patřit Davidu Radokovi a jeho interpretaci jedné z nejoblíbenějších českých oper – Dvořákovy Rusalky. Jako vyvrcholení Roku české hudby festival přinese i zřídka uváděná díla. Takovým je i opera Šarlatán brněnského skladatele Pavla Haase, která měla v roce 1938 v Mahenově divadle světovou premiéru. Festivaloví diváci ji uvidí v režii Ondřeje Havelky a v podání ostravského operního souboru. Jako již tradičně budou součástí festivalu i nová díla studentů JAMU a komponovaný pořad brněnské Konzervatoře věnovaný skladatelce Vítězslavě Kaprálové.

Robert Carsen

Rovněž dramaturgie koncertní řady je cele zaměřena na oblast české hudby a reflektuje stoleté výročí prvního Roku české hudby, vyhlášeného v roce 1924. Vedle důrazu na tvorbu Leoše Janáčka tak přinese na koncertech symfonických, komorních i recitálech nejenom díla českých skladatelů, jejichž životní data končí v české hudbě až mýtickou čtyřkou (Bedřich Smetana, Antonín Dvořák, Leoš Janáček, Josef Suk), ale představí i další autory, např. Janáčkova oblíbeného žáka Pavla Haase, či skladatelé mladších generací jako Miloslava Ištvana, Luboše Fišera ad.

Na festival se vrací i Jakub Hrůša, tentokrát se svým tělesem Bamberger Symphoniker, aby se představili s ryze českým programem, Janáčkovým Tarasem Bulbou, Sukovým Zráním a Dvořákovým Klavírním koncertem v provedení klavíristy Daniila Trifonova. „Jedná se o program úvodního koncertu Roku české hudby, který se konal v lednu 1924, tehdy v provedení orchestru brněnského Národního divadla, brněnské konzervatoře a členy orchestru německého divadla,“ uvádí dramaturg koncertní řady Jiří Zahrádka.

Soubor Janáčkovy opery NdB pod taktovkou Roberta Kružíka a s houslistou Janem Mráčkem představí program z děl skladatelů spojených s Brnem. Mimořádným hostem bude Staatskapelle Berlin, který se představí i na samostatném koncertu se svým novým šéfdirigentem Christianem Thielemannem. Komorní koncerty opět rozezní prostory slavných brněnských vil Tugendhat, Löw-Beer a Stiassni a divadel s předními interprety, jako jsou Josef Špaček, Pavel Haas Quartet, Simona Šaturová, britský Navarra String Quartet a další. Na programu nebudou chybět ani sborové a folklórní koncerty, například Martinů Voices Lukáše Vasilka.

Sdílet článek:

Aktuální číslo

Nejnovější