Společnost je stále více rozdělena. Sociální sítě, které měly lidi spojovat, je oddalují. Organizátoři festivalu Konvergencie věří, že hudba má sílu měnit společnost a sbližovat lidi. Komorní hudba je jako započatý rozhovor, který nekončí. „Pokud se ji naučíme pozorně poslouchat, budeme umět naslouchat i jeden druhému. Jen tak spolu můžeme klidně žít. Lidé s uměním, člověk s člověkem, ale zejména sami se sebou,“ míní ředitel festivalu Jozef Lupták. 22. ročník Konvergencií se uskuteční od 5. do 26. září v Bratislavě a Piešťanech.
„Konvergencie jsou snahou o spojení zdánlivě nespojiteľného v umění. Chtějí být obrazem toho, jak by to mohlo být i v běžném životě. Komorní hudba, ale i jakákoliv neinvazivní a umělecky kvalitní hudba, má potenciál nás ‚léčit‘ i z těchto neduhů – obrušovat ostré hrany, uklidnit a nasměrovat vnitřek na pozitivní vnímání. Neumíme najít silnější odpověď na to, co se děje v naší společnosti, než konvergenční snahu o spojování skrze kvalitní komorní hudbu a umění,“ přibližuje ideu festivalu Jozef Lupták.
Mezi hlavní hosty Konvergencií bude patřit britsko-americký kytarista Dominic Miller, jenž více než tři dekády doprovází ikonu populární hudby Stinga, ale získal si jméno i díky sólovým projektům. Ve Velkém studiu Slovenského rozhlasu představí 9. září koncertní podobu alba Absinthe. Doprovodí jej trio Ziv Ravitz (bicí), Nicolas Fiszman (basová kytara) a Jacob Karlzon (klávesy). „Dominica Millera vnímám jako komplexního hudebníka, kytaristy, aranžéra. Není jen ‚kytaristou Stinga‘. Je to především výborný interpret, který hraje úžasně jazz, ale i Bacha. Proto je pro mě velmi zajímavým hostem Konvergencií. Mám pocit, že sem prostě patří,“ vysvětluje Jozef Lupták. Před koncertem Dominica Millera vystoupí Zuzana Mojžišová s komorní verzí projektu Puščaňa. Na pódiu ji budou doprovázet stylově všestranní multiinstrumentalisté Rasťo Andris, Stano Palúch a Miki Skuta. Kromě písní z aktuálního alba zazní i starší tvorba a dvě nové skladby v úpravě pro toto komorní obsazení.
Další zahraniční hosté Konvergencií zavítají na Slovensko ze země tisíců jezer. Ve Velkém koncertem studiu rozhlasové pyramidy se 16. 9. představí jedno z nejúspěšnějších finských hudebních těles Meta4 Quartet. Na Konvergenciích zazní v jejich interpretaci hudba Josepha Haydna a díla Jeana Sibelia a současné finské skladatelky Kaiji Saariaho. Díky hudbě vznikají také hluboké přátelství, jako to mezi Josefem Luptákem a jeho profesorem z londýnské Royal Academy of Music Robertem Cohenem. V Primaciálním paláci (12. 9.) je můžete zažít na jednom pódiu v dílech Bacha, Glièra, Godára či Zagara.
Festival Konvergencie spojuje interprety a publikum, hudbu minulosti s díly žijících autorů, styly a žánry, domácí a zahraniční umělce. Na zahajovacím koncertě festivalu (5. 9.) se představí Jozef Lupták jako sólista s brněnským orchestrem Ensemble Opera Diversa pod taktovkou Gabriely Tardonové. V prostorách Elektrárny Piešťany zazní tři orchestrální díla současných skladatelů. Kromě Maariv od Jevgenije Iršaie to bude i slovenská premiéra kompozice Paprsky světla českého skladatele Martina Wiesnera, kterou vystřídá violoncellový koncert Klātbūtne ( „Presence“) lotyšského skladatele Pēterise Vaskse.
V pátek 17. 9. se na pódiu Velkého koncertního studia Slovenského rozhlasu opět setkají domácí interpret – Nora Skuta (klavír), Martin Ruman (viola) a Jozef Lupták (violoncello) společně s Rupertem Struberem, který je považován za jednoho z nejzajímavějších multiperkusionistů mladé generace v Rakousku. V rozhovoru klavíru, bicích a smyčcových nástrojů spojí hudbu včerejška a dneška díla současné americké skladatelky Hannah Lash, Philippa Hurela, Mikiho Skuty a Johannesa Brahmse.
V rámci Bratislavské noci komorní hudby (18. 9.) dostávají na Konvergenciích pravidelně prostor díla umělců spjatých s dějinami našeho kulturního prostoru. Tentokrát v Dome Albrechtovcov a v Klariskách zazní skladby Johanna Nepomuka Hummela (Septet d moll, op. 74), Ernő Dohnányiho (Klavírní kvintet č. 2) a Zoltána Kodályho (Duo pro housle a violoncello, op. 7) v podání Petra Bílého (housle), Martina Rumana (viola), Josefa Luptáka (violoncello), Igora Karška (housle), Mikiho Skuty (klavír), Matouše Veľase (hoboj), Martina Nováka (lesní roh), Andreje Gála (violoncello), Tibora Nagye (kontrabas) a Jordany Palovičové (klavír). V tento den měl být na Konvergenciích i Milan Lasica. „Těšil jsem se na další společný program,“ říká Jozef Lupták. „Když zpíval dvanáctého června na Konvergenciích s Bratislava Hot Serenaders, měl mimořádně dobrou náladu a velmi se těšil na pódium. Jeho nadčasový humor a zároveň životní moudrost mě provázela odjakživa. Bude tu chybět.“ Výběr z tvorby Milana Lasici, který pro festival připravil Tomáš Hudák, přečte Boris Farkaš.
Konvergencie vyhlásily v roce 2021 pod heslem „posuň svoji hudbu dál“ první ročník soutěže pro mladé slovenské skladatele a skladatelky do pětatřiceti let. Během Bratislavské noci komorní hudby bude premiérově uvedených pět děl (Michal Blažek – The Fallout, Ľuboš Kubizna – Struktury, Richard Grimm – Smyčcový kvartet č. 1, Barbora Tomášková – Saojas, Sebastián Buch – Akt), které porotu pod vedením prof. Jevgenije Iršaie zaujaly nejvíce.
Do linie navazování na tradice domácího interpretačního umění patří i koncert Soli Deo Gloria (19. 9.) věnovaný významnému slovenskému varhaníkovi a pedagogovi Jánu Vladimíru Michalkovi, který se uskuteční u příležitosti jeho jubilea. Ve Velkém evangelickém kostele zazní díla Bacha, Johanna Christiana Heinricha Rincka, Messiaena a improvizace v interpretaci Juraje Bartoše (trubka), Borise Lenka (akordeon), Josefa Luptáka (violoncello) i dlouholetého kantora v tomto chrámu Jána Vladimíra Michalka.
Velká klasická díla v programu festivalu zastupují Smyčcový sextet B dur Johannesa Brahmse a pozdní, prakticky neuváděný, Smyčcový oktet Maxe Brucha. Tyto skladby zazní na závěrečném koncertu 26. září v nastudování ve Švýcarsku působícího slovenského houslisty Igora Karška.