Letní slavnosti staré hudby zahájí čeští a vlámští hudebníci

G. F. Händel: Acis and Galatea, pastorální opera s loutkami. Foto: Petr Dyrc

25. ročník mezinárodního festivalu Letní slavnosti staré hudby zahájí v úterý 16. července v pražských Emauzích česko-vlámský projekt souborů Oltremontano Antwerpen a Tiburtina Ensemble, který vychází z proslulého oltářního triptychu Hanse Memlinga Bůh Otec se zpívajícími a hrajícími anděly. Vedoucího antverpského souboru Wima Becu inspirovalo v díle z přelomu středověku a renesance detailní zobrazení řady dobových hudebních nástrojů, na které hrají andělé Nejvyššímu, a po důkladném studiu nechal vyrobit jejich přesné kopie. Nezaměnitelný zvuk fiduly, trumšajtu, psaltéria, středověkých trompet a dalších nástrojů doplní v pečlivě vystavěné dramaturgii křehké hlasy členek českého souboru Tiburtina Ensemble vedeného Barborou Kabátkovou. Zpívající a hrající anděly z oltářního triptychu z konce 15. století nechají ožít v instrumentálních a vokálních skladbách spjatých s tehdejším hudebním děním v Bruggách, kde Memling žil a tvořil.

Tiburtina Ensemble. Foto: Vojtěch Havlík

Oltremontano Antwerpen je soubor historických dechových nástrojů, který si na mezinárodní scéně vydobyl renomé před více než pětadvaceti lety. Jeho název odkazuje na vlámské skladatele polyfonní hudby, kteří silně ovlivnili a utvářeli evropský hudební styl v 15. a 16. století. Český ženský vokální soubor Tiburtina Ensemble se věnuje interpretaci gregoriánského chorálu, středověkého vícehlasu a soudobé hudby a je řazen mezi špičky ve svém oboru. 

Oltremontano Antwerpen. Zdroj: web LSSH

Letní slavnosti staré hudby budou pokračovat do 6. srpna, kdy je uzavře scénické provedení opery Georga Friedricha Händela Acis and Galatea v podání rezidenčního souboru Collegium Marianum a divadelní společností Buchty a loutky.

Dramaturgii letošního ročníku Letních slavností staré hudby rámují SNY, zaměřuje se na snění a imaginaci v různých kontextech hudby starších období i tvorbu hudebních vizionářů. Bez vizí a snů by totiž nemohlo vzniknout žádné umělecké dílo… Festivalové večery navodí atmosféru salonních koncertů hudbymilovné šlechty i měšťanstva nebo pozvou na emocemi nabité fado či smyslné tance zvané lundum. Až do 6. srpna festivalový program nabízí vystoupení dalších mezinárodně respektovaných ansámblů a sólistů. V klasicistním a raně romantickém repertoáru se 18. července představí sólisté Wrocławské Orkiestry Barokowe pod vedením violoncellisty Jarosława Thiela (rozhovor s ním ZDE). Přednesou smyčcové kvintety a sextety W. A. Mozarta, L. van Beethovena a I. F. Dobrzyńského a připomenou, jak důležitá byla pro tehdejší hudební život role dobových transkripcí a parafrází děl těchto nepřekonatelných skladatelských géniů a vizionářů. Věhlas neapolského stylu v Itálii v průběhu 18. století představí 22. července italský soubor Talenti Vulcanici s uměleckým vedoucím Stefanem Demichelim. Virtuozita neapolských hudebníků přímo ovlivnila stylové vybroušení zejména instrumentálních forem, jako jsou sólové, ale i komorní sonáty a sinfonie… Koncert německého souboru historických dechových nástrojů Capella de la Torre (umělecká vedoucí Katharina Bäuml) propojí 24. července špičky české a německé umělecké scény, neboť sólistkou večera bude česká sopranistka Hana Blažíková. Těžiště programu bude spočívat v renesanční a raně barokní hudbě německé provenience a uvede rovněž skladatelská jména, charakterizující exotické atmosféry Portugalského království v 18. a na počátku 19. století. V áriích z portugalských barokních oper se v Praze vůbec poprvé představí 29. července vycházející hvězda světové opery sopranistka Ana Vieira Leite. Společně s všestranným hudebníkem Marcem Oliveirou, který je jedním z nejvýraznějších lisabonských interpretů stylu fado, pak přednesou také populární písně – modinhy a právě fado. Po devíti letech se Letní slavnosti staré hudby vracejí do renesanční Míčovny Pražského hradu, v níž 31. července zahraje baskický soubor Euskal Barrok Ensemble v čele s Enrikem Solinísem. Virtuos na barokní kytaru publiku představí také zvuk turecké lavty a středověké kvinterny. 

Jarosław Thiel. Foto: Lukasz Rajchert
Talenti Vulcanici. Foto: Francesca Errichiello
Hana Blažíková. Foto: Vojtěch Havlík

Oslava 25. festivalových narozenin vyvrcholí 6. srpna v Divadle ABC. Pastorální opera Georga Friedricha Händela Acis and Galatea (HWV 49a, 1718) je ideálním obrazem života v lásce a míru, který nedokáže zničit ani žárlivost a v němž smrt není znamením konce, ale nového začátku. Jiskřivě rozkošný, zároveň však osudově dramatický příběh nymfy Galatey, pastýře Acise a Kyklopa Polyféma bude vyprávět pětice sólistů, herci z divadla Buchty a loutky a Collegium Marianum pod vedením Jany Semerádové. Představení je věnováno památce sopranistky Patricie Janečkové († 2023), která ztvárnila roli nymfy Galatey v premiérovém nastudování této inscenace v roce 2017.

Collegium Marianum. Foto: Petr Dyrc

Festivalové večery se budou konat v citlivě zvolených historických sálech pražských paláců, kostelů a klášterů, které jim dodají nezaměnitelnou atmosféru (Emauzský a Strahovský klášter, zámek Troja, kostel sv. Šimona a Judy, Míčovna Pražského hradu, Divadlo ABC). Programy představí nejen pestrost různých „národních“ škol a tradic, zejména v barokní hudbě, ale také varietu uměleckých forem a jejich dobové recepce. V rámci festivalu vystoupí soubory a sólisté světové úrovně v dramaturgiích, jež byly v drtivé většině vytvořeny přímo na objednávku festivalu.

Sdílet článek:

Aktuální číslo

Nejnovější