Nová inscenace Falstaffa sklízí po premiéře v Met divácké ovace i nadšené kritiky a 14. prosince bude živě přenášena do kin

Padesát let čekal Verdiho komický opus Falstaff na nové zpracování na scéně newyorské Metropolitní opery. Po premiéře, která se konala 6. prosince, se mluví o vrcholu repertoáru za celou kariéru uměleckého šéfa Petera Gelba . Barytonista Ambrogio Maestri je hotovou inkarnací Sira Johna Falstaffa. Verdi by nemohl snít ani o lepším dirigentovi, než je James Levine , konečně zpět po zdravotní pauze. Přímý přenos z Met tuto sobotu 14. prosince bude zkrátka sázkou na jistotu.

Páteční premiéru Falstaffa v Metropolitní opeře předcházela velmi vysoká očekávání. Robert Carsen , jenž Falstaffa inscenoval už loni v Royal Opera House, se v nové inscenaci rozhodl Verdiho poslední operu přesadit z doby Jindřicha IV. do Anglie 50. let. Proslýchalo se, že jeho nastudování je promyšlené, dojemné a přitom k popukání komické, zkrátka úžasné. Páteční ovace v Met svědčí o tom, že nikdo nebyl zklamán. „Ohromujícímu obsazení vévodí energický italský barytonista Ambrogio Maestri, který má na tuto roli téměř vlastnická práva. Bylo to jeho 200. účinkování v roli Falstaffa. Se svou výškou 183 cm a falstaffovským zjevem je pro tento part jako stvořený. Na jevišti je jako ryba ve vodě, pohybuje se až s překvapivou lehkostí. V jeho podání je Falstaff tím nejšarmantnějším mizerou a zpívá ho mistrovsky ve velkolepém italském stylu,“ zhodnotil premiérové představení kritik New York Times Anthony Tommasini.

Za dirigentským pultem se objeví dlouho očekávaný James Levine, jenž se musel ze zdravotních důvodů na dva roky milované práce vzdát. Je sice stále ještě v rekonvalescenci a odkázaný na vozík, avšak Verdiho Falstaffa již za svou kariéru dirigoval 55 krát a jeho porozumění a láska k tomuto hudebnímu dílu jsou cítit z každého tónu. Metropolitní opera vybavila orchestřiště speciální zvedací plošinou, díky níž má James Levine potřebný kontakt jak s hudebním tělesem, tak s diváky, kteří jeho zjevení na scéně odměnili nekončícím aplausem. „Jsem štťastný, že jsem zpět ve společnosti skvělých kolegů v Met a že budu dirigovat tři milované opery s naším orchestrem a sborem, kterým se nikdo nevyrovná,“ komentoval Levine svůj návrat.

Brilantní komická Verdiho opera na motivy Shakespearových her Veselé paničky windsorské a Jindřich IV . se dostává v novém nastudování na repertoár Metropolitní opery 200 let od Verdiho narození a 120 let od premiéry Falstaffa na jevišti milánské La Scaly.  Verdi dokončil Falstaffa ve svých 80 letech jako svou poslední operu a je to jediná z jeho dvou komických oper, jež zůstala na jevištích dodnes.  

Sdílet článek:

Aktuální číslo

Nejnovější