Ve čtvrtek 27. března večer proběhl v Brně dlouho očekávaný recitál charismatického tureckého klavíristy Fazıla Saye. Tento koncert byl beznadějně vyprodán a kromě dechberoucí hry Fazıla Saye si z něj posluchači odnesli ještě jeden zážitek… Po dvou desítkách let totiž Besední dům a Filharmonie Brno představili na svém pódiu nový koncertní nástroj světové extratřídy – Steinway model D, čili ten největší koncertní. Stalo se tak díky laskavému přístupu města Brna a jeho účelové dotaci.
Nástroj byla u výrobce v Německu 12. března vybírat přímo ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová. Doprovázel ji ředitel České filharmonie a klavírista pan David Mareček. Výběru z osmi nástrojů se zúčastnili také další klavíristé – Ivo Kahánek a Anna Vinnickaja, která nedávno v Brně fantasticky zahrála ve vyprodaném Janáčkově divadle. Dále pak vybíral také klavírní mistr Jan Machart a jako zástupce statutárního města Brna při výběru dohlížel Stanislav Michalík, předseda Komise Rady města Brna pro kulturu.
Celá výprava se na vybraném nástroji jednomyslně shodla a do Brna pak druhý jarní den, v pátek 21. března, dorazil podle všech ten opravdu nejlepší. Než se klavír plně aklimatizoval a byl připraven k slavnostnímu uvedení do koncertního provozu 27. března, rozehrávalo jej několik klavíristů. Mezi nimi například Igor Ardašev, který již dlouho reprezentuje české pianistické umění na mezinárodním fóru, nebo naopak nadějný mladý brněnský klavírista Jakub Sládek.
„Steinway je mezi klavíry to, co mezi automobily Rolls-Royce, a jeho pořízení není levnou záležitostí. Brněnské publikum i Filharmonie Brno si takový nástroj bezesporu zaslouží a my věříme, že v Brně tak oblíbené klavírní recitály dostanou díky němu ještě větší punc a že k nám na koncerty bude jezdit i mimobrněnské a zahraniční publikum. Výběr nástroje byl pro mě osobně velkým zážitkem. Při příjezdu na místo vlála před továrnou česká vlajka, klavíristé hráli a hráli… Měli jsme možnost nahlédnout také do výrobního procesu továrny a na vlastní oči vidět celý nesmírně složitý proces zrodu klavíru, na kterém se podílí 80 % ruční specializované práce.“ uvedla Marie Kučerová, ředitelka Filharmonie Brno
Fazıl Say na zbrusu novém koncertním klavíru odehrál kromě svých vlastních skladeb a improvizací také Janáčkovu Sonátu es moll 1. X. 1905 „Z ulice“ (inspirovanou skutečnou událostí před Besedním domem), Prokofjevovu Sonátu č. 7 B dur op. 83 a Sonátu č. 11 A dur KV 331 „Alla Turca“ Wolfganga Amadea Mozarta. Jeho čtvrteční recitál, stejně jako ten páteční, byl již dlouho beznadějně vyprodán, a to včetně přistavených židlí na pódiu. Ty mohla Filharmonie Brno na základě četných přání posluchačů přistavit právě díky laskavému svolení Fazıla Saye. Jedná se o poslední vystoupení tohoto rezidenčního umělce 58. sezony, a tak nezbývá, než se těšit, co nám přinese sezona nová.