Orchestr Musica Florea připravil ve spolupráci se souborem Hartig Ensemble – Tance a balety tří staletí a francouzským režisérem Lorenzem Charoyem premiéru barokní opery Muzio Scevola. Autory jsou tři současníci: Filippo Amadei, Giovanni Bononcini a Georg Friedrich Händel, libreto vytvořil italský básník Paolo Antonio Rolli. V novodobé historii se opera nikdy neuváděla celá. Nyní operu se souborem připravil režisér Lorenz Charoy, hudebního nastudování se ujal Marek Štryncl, tance vytvořila choreografka a vedoucí souboru Hartig Ensemble, prof. Helena Kazárová. Česká premiéra se uskuteční 2. července 2018.
Dílo bylo poprvé uvedeno již 8. června na německém festivalu Händel Festspiele v Bad Lauchstädtu. Inscenace vznikla právě ve spolupráci s tímto festivalem, který seznamuje diváky s tvorbou tohoto skladatele. V Praze bude zatím opera uvedena jen jednou: 2. července na Letní scéně HAMU (nádvoří Lichtenštejnského paláce, Malostranské náměstí 13.) ve 21 hodin. Hlediště je pod širým nebem, diváci by se tedy měli vybavit i teplejším oblečením a případně pláštěnkami.
Opera jako dílo tří různých autorů je unikát. Z trojice je široké veřejnosti přirozeně nejznámější jméno Georga Friedricha Händela, autora třetího aktu tohoto díla. „Druhý akt zkomponovaný Bononcinim je však srovnatelný a v mnoha ohledech ani Amadei s prvním aktem nezůstává pozadu,“ ujišťuje Marek Štryncl, který se tvorby zhostil jako umělec i jako muzikolog. Händelova část již několikrát provedena byla, celá opera ovšem nikoli, neexistují tedy ani její kompletní nahrávky. Rekonstrukce hudebního materiálu připomínala detektivní práci: teprve ve spolupráci s německými odborníky, londýnským archivem, vedením Händel Festspiele a předsedy České Händelovy společnosti Pavla Polky mohl Marek Štryncl zpracovat dvě partitury z počátku 18. století a z dalších zdrojů sestavit výslednou partituru a libreto.
Dílo je velmi hudebně různorodé a původně trvala opera tři hodiny. Tvůrci ji ale zkrátili tak, aby v současném provedení měla jen jednu pauzu. Jde o velkou výpravnou inscenaci se sedmi pěvci a šesti tanečníky. Námět je převzatý z římské tradice: Mladý hrdina Gaius Mucius Scaevola (Alexis Vassiliev) byl podle legendy vyslán, aby zavraždil uzurpátorského krále Larse Porsennu (Roman Hoza). Ten chtěl po vyhnání Tarquinia Superba (Marta Fadljevičová) roku 510 př. n. l. dobýt římskou republiku sám pro sebe. Gaius ale omylem probodl králova pobočníka a po předvedení před vladaře vložil na důkaz neochvějnosti svého rozhodnutí svoji ruku do ohně – odtud známé pořekadlo. Toto statečné gesto krále ohromilo, zajatce propustil a posléze od římských bran odtáhl. Původní příběh je tedy vážný a hrdinský, současné operní pojetí je však volnější a obsahuje určitou míru nadsázky. V dalších rolích vystoupí Markéta Cukrová, Michaela Šrůmová, Lucia Knoteková a Sylva Čmugrová. Na scéně převozního barokního divadla Florea Theatrum diváky čeká ručně malovaná scéna Jiřího Bláhy a kostýmy předního kostýmního výtvarníka Romana Šolce, který patří ke stálým spolupracovníkům souborů Musica Florea a Hartig Ensemble.
K barokní opeře neodmyslitelně patří také tanec. „Bohužel tato zvláštní inscenace, kde každé jednání psal jiný skladatel, neobsahovala vůbec žádnou typickou taneční hudbu jako takovou,“ říká choreografka Helena Kazárová. „Nicméně každé jednání je uvedeno několikadílnou předehrou. Po dohodě s režisérem jsem tedy využila některé části těchto ouvertur a taneční dění slouží jako lehce alegorický vstup do dalšího jednání. Roztančili jsme i závěrečný sbor, jak bývalo v té době zvykem.“ Tanečníci jsou tedy součástí dramatických scén ve všech aktech.