Slavnostním poklepáním na základní kámen stvrdili v pátek 19. července kulturní a političtí činovníci v čele s prezidentem republiky nezvratitelnou skutečnost, že v Ostravě vyroste první moderní koncertní hala v této republice.
Novostavba se stane další dominantou města Ostravy, obsáhne nejen koncertní sál s dokonalou akustikou, ale i hudební, kulturní, produkční a vzdělávací zázemí. Objekt nabídne velký sál s kapacitou pro 1300 návštěvníků, zázemí pro orchestr Janáčkovy filharmonie Ostrava, divadelní a komorní sál. Myslelo se i na edukační centrum a nahrávací studio. Projekt nezapomíná ani na prostory pro volnočasové aktivity či restaurace a kavárnu. Kromě Janáčkovy filharmonie tu najdou své místo také Mezinárodní hudební festival Leoše Janáčka a Ostravské dny nové hudby.
Budoucnost i trocha historie
Hlediště velkého sálu bude uspořádáno do tzv. vinohradu. Dostatečné strmé uspořádání zajistí dobrou viditelnost, nejvzdálenější sedadla by měla být situována zhruba 28 metrů od jeviště. Ve výšce 15 metrů nad jevištěm by měl být zavěšen zvukový reflektor, odrážející zvuk s ideálním časovým zpožděním jak pro hudebníky, tak pro publikum v bezprostřední blízkosti jeviště. Kvalitní zvuk umocní obložení z javorového dřeva, používaného mimo jiné i k výrobě houslí. Pravoúhlé pohledy ladí akustiku na jevišti tak, že hudebníci uslyší sami sebe i své spoluhráče. Návrh a odpovídající akustické úpravy koncertního sálu byly svěřeny uznávanému odborníkovi Yasuhisovi Toyotovi. Jeho společnost Nagata Acoustics navrhla od roku 1971 akustická řešení u bezmála šedesáti koncertních sálů po celém světě.
Náklady na přestavbu stávajícího ostravského Domu kultury a stavbu nové koncertní síně nad ním jsou nyní vyčísleny na 3,6 miliardy korun. Financování stavby proběhne s pomocí grantu Evropské komise ve výši půl miliardy korun, dvoumiliardového úvěru u Evropské investiční banky a dotací Ministerstva kultury ČR a Moravskoslezského kraje. Stát přislíbil pomoc ve výši 600 milionů korun. Město zároveň šetří do svého účelového fondu na financování koncertního sálu, který má dosáhnout částky 570 milionů korun.
Kulturní dům města Ostravy, který bude základem nové ostravské dominanty, vznikl podle návrhu Jaroslava Fragnera v letech 1956 až 1961 a od roku 2004 je kulturní památkou. V roce 2018 byla vypsána mezinárodní architektonická soutěž, jíž se zúčastnilo 34 architektonických studií. Rok poté byl vyhlášen vítězný návrh studia Stevena Holla Architects z New Yorku a Architecture Acts z Prahy. Pro koncertní sál čerpal Steven Holl námět v tvorbě hudebního skladatele Leoše Janáčka.
Vytrvalost nese ovoce
Ostrava se o stavbu nového koncertního sálu pokusila již šestkrát, poprvé v druhé polovině 19. století, naposledy v souvislosti s českou kandidaturou na Evropské hlavní město kultury pro rok 2015, kdy však souboj těsně prohrála s Plzní. Pro představitele i obyvatele města to bylo tehdy velké zklamání, protože přípravy byly enormní a hlavním trumfem kandidatury byla právě výstavba nové koncertní síně.
Při pohledu na pódium, které vyrostlo na rozpáleném parkovišti před Krajským úřadem, si člověk mohl být jist, že nová koncertní hala bude nejpozději v roce 2028 v Ostravě stát. Optimismus dodala nejen slova politiků reprezentujících místní i státní úroveň (primátor statutárního města Ostrava Jan Dohnal, hejtman Moravskoslezského kraje Josef Bělica, ministr financí Zbyněk Stanjura), ale především účast prezidenta republiky na slavnostním aktu. Slovo prezidenta má váhu, a mluvil-li Petr Pavel o Ostravě jako městě nikoli revitalizace, ale nové architektury, která má schopnost oslovit lidi z celého světa uznávajících moderní architekturu, většina hostů se dovtípila, že budoucí ostravská koncertní síň má v osobě prezidenta zastánce. Navíc když svůj nedlouhý projev ukončil po ostravsku: „Moc se těším, že se to stihne ještě do konce mého mandátu a budu moci přijet na úvodní koncert. Věřím, že pro nás všechny to bude fajne.“ A kdoví, třeba se záhy ujme i pojmenování nové koncertní síně, kterou Petr Pavel vytrvale nazýval Ostravskou filharmonií.
A nebyl to jen prezident Pavel, kdo zmínil Tomáše Macuru, ostravského primátora v letech 2014 až 2023, který se mírou největší o prosazení projektu zasloužil a dovedl ho do stadia, v němž jeho pokračovatelům nezbývalo než ho převzít. Současný primátor Jan Dohnal ocenil nejen Macurovy zásluhy, ale připomněl i Macurova předchůdce Petra Kajnara, který s myšlenkou nového koncertního sálu přišel právě v době kandidatury Ostravy na Evropské hlavní město kultury. Sympatické bylo, že všichni řečníci zdůrazňovali kulturní aspekt, který ostravský počin vnese nejen do místní, ale celé české společnosti. Vždyť Vltavská filharmonie i brněnská koncertní síň jsou zatím v různých fázích příprav. Slavnosti se zúčastnil i architekt Steven Holl, který koncertní halu považuje za velký spirituální dar následujícím generacím.
Koncertní sál pro Janáčkovu filharmonii
Člověkem, který se o důstojný prostor pro Janáčkovu filharmonii Ostrava zasazuje od samého počátku svého působení v čele JFO, je její ředitel Jan Žemla, který kromě jiného řekl: „Když jsem v roce 2012 nastoupil do Janáčkovy filharmonie, setkal jsem se s orchestrem, který hraje hudbu, protože je to jeho poslání – s radostí a zaujetím. Dnes je JFO v nebývalé kondici a dosahuje skvělých výsledků jak doma, tak v zahraničí. Každý krok, který s orchestrem a týmem JFO učiníme, má za cíl neustále se zdokonalovat. Koncertní sál s moderní a dokonalou akustikou umožňuje orchestru zejména dokonalou sebereflexi, která právě k sebezdokonalování vede. Stavbou a existencí nového koncertního sálu světových parametrů se JFO a statutární město Ostrava dostávají na zcela jinou úroveň vnímání celým kulturním světem i vlastními obyvateli. Věřím, že tento projet je nadějí pro celou kulturní scénu v České republice. Nadějí na to, že kultura a kulturnost obecně přestávají být okrajovými tématy. Přeji nám všem, aby tento projet dospěl ke zdárnému konci a Ostrava se stala opravdovou kulturní metropolí.“
Janáčkova filharmonie Ostrava, která slavnostní poklepání třítunového základního kamene z mrakotínské žuly doprovodila svým vystoupením, však měla velkou dávku smůly. Z reproduktorů se do řad posluchačů nesly zvuky připomínající rozzlobené čmeláky, zatímco orchestr spolu s designovaným šéfdirigentem Danielem Raiskinem se snažili o co nejdokonalejší interpretaci Smetanovy Vltavy. Byl to až smutný pohled na muzikanty vydávající ze sebe maximum v nerovném zápase s technikou, kterou během trvání skladby nikdo nedokázal zkrotit. Ano, slova kulturních a politických představitelů, na která byla technika především nastavena, byla důležitá, ale nový ostravský architektonický skvost bude sídlem jiné chlouby Ostravy – Janáčkovy filharmonie. A ta si v pátek zasloužila od pořadatelů více péče a úcty.