V neděli 12. května se tenorista Pavel Černoch poprvé představí v opeře Dmitrije Šostakoviče Lady Macbeth Mcenského újezdu v Hamburské státní opeře. Lady Macbeth Mcenského újezdu patří mezi nejvýznamnější hudebně-dramatická díla 20. století, která odvážně prolomila nové hudební hranice, a v letošním roce si připomínáme 90 let od jejího prvního uvedení.
Inscenaci nastudoval generální hudební ředitel Hamburské státní opery Kent Nagano a režijně je pod ní podepsána Angelina Nikonova, jež na scénu přináší své zkušenosti z filmové režie. Hlavní roli, Katěrinu Izmajlovu, ztvárnila lotyšská sopranistka Kristine Opolais. Pavlu Černochovi byla svěřena role jejího milence Sergeje, úlohu hrubiánského tchána Borise Izmajlova přijal běloruský basista Alexander Roslavets a jako Katěrinin manžel Zinovij se představí německý tenorista Vincent Wolfsteiner. „Opera Lady Macbeth Mcenského újezdu mne nepřestává uchvacovat svou energií i vášnivostí. Šostakovičův soucit s hlavní postavou, která je vražedkyní i obětí zároveň, i dramatické hudební zvraty jsou fascinující. Jsem rád, že se k roli Sergeje mohu vrátit ve společnosti umělců jako jsou Kent Nagano a Kristine Opolais,“ doplňuje Pavel Černoch. Inscenace byla na scéně Hamburské státní opery poprvé uvedena v lednu loňského roku. Nyní se na scénu vrací v několika uvedeních od 12. do 18. května.
V červnu se může na Pavla Černocha, který je jedním z ambasadorů Roku české hudby 2024, těšit i domácí publikum. A to hned po dva večery na festivalu Smetanova Litomyšl, kde vystoupí na koncertě věnovaném jubilantům Roku české hudby – Bedřichu Smetanovi a Antonu Brucknerovi a také v provedení opery Leoše Janáčka Její pastorkyňa. V létě Pavla Černocha čeká natáčení sólového smetanovského alba s Českou filharmonií pod taktovkou Tomáše Netopila. Na podzim se vrátí k roli Sergeje v Lady Macbeth Mcenského újezdu v Barceloně. V prosinci jej pak čeká koncert v newyorské Carnegie Hall po boku Pražského filharmonického sboru. V příštím roce zamíří například do Bavorské státní opery v Mnichově nebo do Státní opery ve Vídni.
Více informací na www.pavelcernoch.cz a www.staatsoper-hamburg.de.
Pavel Černoch patří k nejvyhledávanějším tenoristům současnosti. Kritici vyzdvihují hebkost, jemnost i tvárnost jeho hlasu a oceňují také jeho herecký talent, díky němuž přesvědčivě ztvárňuje složité operní charaktery jako jsou Laca v Janáčkově Její pastorkyni, Princ ve Dvořákově Rusalce či Cavaradossi v Pucciniho Tosce. Na mezinárodní scéně na sebe upozornil debutem v Bavorské státní opeře v Mnichově v roce 2009 jako Števa v Její pastorkyni a od té doby je pravidelně zván do předních evropských a světových operních domů, jako jsou Teatro alla Scala v Miláně, newyorská Metropolitan Opera, Staatsoper Unter den Linden a Deutsche Oper v Berlíně, Staatsoper v Hamburku, Opernhaus Zurich, Královské divadlo La Monnaie v Bruselu, Opéra National v Paříži, Opéra de Lyon, Teatro Real Madrid, Nizozemská národní opera v Amsterdamu, Královská opera v Covent Garden v Londýně či Theater and der Wien v rakouské metropoli. Jeho první letošní premiérou bylo nové nastudování Rusalky v berlínské Staatsoper Unter den Linden.
Renomé si získal v rolích italského, francouzského a slovanského repertoáru, například jako Alfredo v La Traviatě, Gabriele Adorno v Simonu Boccanegrovi, Don Carlos, Rodolfo v Bohémě, Pinkerton v Madame Butterfly, Cavaradossi v Tosce, Don José v Carmen, Lenský v Evženu Oněginovi, Števa i Laca v Její pastorkyni, Albert Gregor ve Věci Makropulos, Boris v Kátě Kabanové, Princ v Rusalce či Jeník v Prodané nevěstě a dalších.
Jako sólista vystupoval se špičkovými orchestry, jako jsou Birmingham Symphony Orchestra či Boston Philharmonic Orchestra, účinkoval na BBC Proms nebo na festivalech v Bregenz, Salcburku či v britském Glyndebourne. Mezi dirigenty, se kterými Pavel Černoch doposud spolupracoval, patří osobnosti jako Daniel Barenboim, Kirill Petrenko, Simon Rattle, Andris Nelsons, John Eliot Gardiner, Charles Dutoit, Jiří Bělohlávek nebo Jakub Hrůša.
Základy jeho celoživotního propojení s hudbou položilo účinkování v dětském sboru Kantiléna. Na brněnské JAMU vystudoval hudební management a za svým pěveckým snem poté odešel do zahraničí. Hned v úvodu své pěvecké dráhy se seznámil s pedagogem Paolem De Napoli, který se mu stal celoživotním mentorem a učitelem.
Pavel Černoch je ambasadorem Roku české hudby, který probíhá celý rok 2024. Tradice oslav české hudby se ve čtyřkových letech koná pravidelně již od roku 1924 a jejím cílem je vyzdvihnout význam českých skladatelů a interpretů pro domácí i zahraniční kulturní prostředí.