Pražské jaro oslaví v roce 2025 osmdesátiny ve velkém stylu

Boston Symphony Orchestra (c) Robert Torres

Návraty ke kořenům v podobě hostování významných světových orchestrů a sólistů i zajímavé debuty a premiéry. To vše a ještě mnohem více nabídne 80. ročník Mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro od 12. května do 3. června 2025.

Prodej vstupenek začíná ve středu 23. října v 11 hodin na festival.cz.

„Každé jubileum vede k bilanci, ohlížení se k počátkům a sledování celé historie. Pohled zpět může být velkou výzvou i závazkem. Pražské jaro 2025 ctí to nejlepší ze svých tradic a zároveň hrdě hledí kupředu. Náplní následujícího ročníku je nejen přinést to nejlepší ze světa klasické hudby, ale i inspirovat, otvírat horizonty, konfrontovat a hlavně být rozmanitý. Úkolem festivalu je zprostředkovat kontakt domácí scény se světem,“ uvedl na tiskové konferenci ředitel festivalu Pavel Trojan. Na Pražském jaru 2025 zazní více než padesát koncertů, vystoupí sto dvacet interpretů a očekává se návštěvnost třiceti tisíc posluchačů.

Festival zahájí Česká filharmonie se svým šéfdirigentem Semjonem Byčkovem Smetanovou Mou vlastí. Česká filharmonie letos získala cenu Orchestr roku udělovanou časopisem The Gramophone a stvrdila tím své postavení elitního světového orchestru. Závěr festivalu bude rovněž patřit České filharmonii, která se Semjonem Byčkovem přednese velkolepé dílo Gustava Mahlera Osmou symfonii zvanou Symfonie tisíců.

Světové orchestry

K jednoznačným vrcholům Pražského jara 2025 budou patřit koncerty orchestrální řady festivalu. Poprvé ve své více než stotřicetileté historii vystoupí v České republice Chicagský symfonický orchestr s dirigentem Jaapem van Zweedenem. V jejich podání zazní Symfonie č. 6 „Tragická“ Gustava Mahlera. Debut na Pražském jaru zažije Bostonský symfonický orchestr, který s dirigentem Andrisem Nelsonsem zahraje program věnovaný Dmitriji Šostakovičovi, a Göteborští symfonikové se stoupající finskou dirigentskou hvězdou Santtu-Mathiasem Rouvalim a klavíristou Janem Lisieckým. Po dvaceti letech se na festival vrací Londýnský symfonický orchestr se svým novým šéfdirigentem sirem Antoniem Pappanem. Tokijský NHK Symphony Orchestra bude dirigovat další legenda – Fabio Luisi, kterého na festivalu uslyšíme po pětatřiceti letech, Vídeňské symfoniky na Pražském jaru povede jejich nový šéfdirigent Petr Popelka. V českém debutu se v beethovenovském programu v poučené interpretaci představí Kammerakademie Potsdam s dirigentem Antonellem Manacordou.

Jaap van Zweeden(c) Brad Trent

Rezidenční umělkyně

Rezidenční umělkyní Pražského jara bude houslistka a performerka Patricia Kopatchinskaja. „Festival ji představí ve zcela jedinečných projektech, jež odrážejí její neortodoxní, novátorský přístup k hudbě a k formě koncertu,“ říká dramaturg festivalu Josef Třeštík.

Patricia Kopatchinskaja, (c) Julia Wesely

Patricia Kopatchinskaja přijede do Prahyse svými dlouholetými uměleckými partnery – orchestrem Camerata Bern a klavíristou Joonasem Ahonenem, který byl dvanáct let členem Klangfora Wien. Na třech koncertech 16., 17. a 18. května umělkyně představí svůj mimořádný talent nejen jako houslistka v projektu Time & Eternity (Čas a věčnost), ale také jako performerka v herecké rovině v roli Pierrota v hudebně-dramatickém pásmu pro pěvce-recitátora a instrumentální soubor Pierrot lunaire Arnolda Schönberga. „Diváky čeká scénické, speciálně nasvícené představení, v němž bude Kopatchinskaja recitovat technikou na pomezí recitace a zpěvu Sprechstimme, kterou Schönberg vymyslel. Nemá sice přesnou melodii ani dané rozpětí mezi intervaly, ale podléhá velmi přesné rytmizaci,“říkají pořadatelé. Poslední večer své rezidence věnuje hudbě českého skladatele Luboše Fišera. „Koncert věnovaný Luboši Fišerovi je z mých vystoupení na Pražském jaru mému srdci nejbližší, neboť tento skladatel je málo známý a zaslouží si mnohem větší uznání,“ říká umělkyně o vystoupení, na kterém uvede dvě Fišerovy houslové sonáty: In memoriam Terezín a Ruce. Joonas Ahonen pak zahraje ještě Fišerovu Sonátu pro klavír č. 3.

Pierrot lunaire (c), Marco Borggreve

Debuty Pražského jara a premiéry

Vedle tradičního dirigentského debutu, kdy dostane příležitost mladý český dirigent Jan Sedláček, se představí i již etablované české Trio Incendio. Celkem Pražské jaro nabídne sedm českých debutů a přes dvacet debutů festivalových. Poprvé se v České republice představí již zmiňovaný Chicagský symfonický orchestr, orchestr Kammerakademie Potsdam včetně svého šéfdirigenta Antonella Manacordy a dále finský dirigent Santtu-Matias Rouvali, Ensemble Correspondances a jeho umělecký lídr Sebastien Daucé a pěvec Dmitrij Ivančej. Z dalších pražskojarních debutů to bude historicky první festivalový koncert Bostonského symfonického orchestru a vystoupení Quatuor Ébène, dále koncert Estonského filharmonického komorního sboru s šéfdirigentem Tõnu Kaljustem.

Debut Pražského jara, Jan Sedláček (c) Petra Hajská

Ve dnech 30. a 31. května se v holešovickém Centru současného umění DOX již po čtvrté uskuteční projekt věnovaný současné hudbě Prague Offspring. Pro něj vzniká pět nových skladeb českých a slovenských autorů. Festival tentokrát oslovil Haštala Hapku, Jana Ryanta Dřízala, Barboru Tomáškovou, Pavla ŠabackéhoSlavomíra Hořínku, jehož téměř půlhodinová kompozice Zrno, plevy a oheň vzniká přímo pro frankfurtský Ensemble Modern. Ten se na tři sezony, do roku 2027, stane po Klangforu Wien novým rezidenčním souborem Prague Offspring. Všechny objednané skladby zazní ve světové premiéře. Dvě nová díla také tradičně vznikají pro Mezinárodní hudební soutěž Pražské jaro. Sólovou skladbu pro hoboj letos píše Jan Klusák, pro violoncello Pavel Zemek-Novák. Světovou premiéru budou mít na festivalu rovněž Čtyři písničky o štěstí Jindřicha Felda v podání Lucie Kaňkové a Wihanova kvarteta. V české premiéře zazní v koncertním provedení opera Into the Little Hillrezidenčního skladatele Prague Offspring sira George Benjamina, skladba In the Forest japonského skladatele Toshio Hosokawy v interpretaci Kammerakademie Potsdam a kompozice Raphaëla Merlina Autoportrét ve třech barvách, kterou uvede v Praze jen tři měsíce po světové premiéře v Paříži Quatuor Ébène.

Quatuor Ebene, (c) Julien Mignot

Nabídku festivalu doplňuje tradiční Víkend komorní hudby, rodinný den SpringTEEN, Rozkvět Pražského jara, určený mladým posluchačům, a 76. ročník Mezinárodní hudební soutěže Pražské jaro, který bude patřit violoncellu a hoboji. Pokračuje rovněž spolupráce s Operou Národního divadla v Praze. Součástí Pražského jara 2025 bude 22. května premiéra nové inscenace opery Její pastorkyňa Leoše Janáčka v režii Calixta Bieita a v hudebním nastudování Stefana Veselky, norského dirigenta s českými kořeny.

Základem vizuálního stylu Pražského jara 2025 se stalo motto Čas. Jeho ztvárnění grafickým studiem Colmo se objeví na všech programech, katalogu, ale i vnějších vizuálech. A o výtvarné uchopení tématu Čas se letos opět pokusí čeští výtvarníci, jejichž díla budou vystavena během trvání festivalu v Rudolfinu a v Obecním domě a poté budou vydražena v aukci.

Vizuál, studio Colmo

Sdílet článek:

Aktuální číslo

Nejnovější