V předvečer zahájení Pražského jara byl zveřejněn program 12. ročníku Klavírního festivalu Rudolfa Firkušného. Významný český klavírista stál u zrodu Pražského jara v roce 1946, krátce nato odešel ze země a na protest proti nesvobodě v naší zemi sem čtyřiačtyřicet let odmítal vstoupit. Pražské jaro pořádá festival k poctě Rudolfa Firkušného v podzimním termínu, letos mezi 2. a 9. listopadem.
„Na co jsem se nejvíc těšil? Na všechno! Vždyť jsem se načekal. Je krásné být zase Čechem.“ To jsou slova Rudolfa Firkušného, která pronesl po svém návratu domů z emigrace, jež jsou zároveň mottem letošního festivalu. Ten představí mezi 2. a 9. listopadem pět klavírních recitálů, které letos pojí netradiční koncertní formáty. Prodej vstupenek začíná 9. května a do 3. června je možné využít dvacetiprocentní slevy.
Festival zahájí sir András Schiff s programem, který nazval „koncert s překvapením“. Prozradil sice, že bude obsahovat i díla českých autorů, ale více neupřesnil. Své tajemné kroky odůvodnil slovy: „Je pro mě mnohem spontánnější program oznámit na místě a díla osobně představit. Tím vzniká spojení s publikem. Jsme spolu v sále proto, abychom společně něco prožili. Musíme si vzájemně důvěřovat a respektovat se. Posluchači by mi měli věřit, že uvedu jen ta nejlepší díla, připravená tak dobře, jak je to jen možné. Já na oplátku spoléhám na citlivost a důvtip svého publika. Takto – a existují i jiné cesty – můžeme zažívat koncerty nově a nekonvenčně.“
Dopředu však András Schiff prozradil, že v Praze představí jihokorejskou klavíristku Chloe Jiyeong Mun, která je studentkou jeho mentorského programu Building Bridges a vystoupí 3. listopadu s díly Chopina, Debussyho, Haydna a Schuberta. Interpretka je vítězkou mezinárodních soutěží a svými koncerty nadchla posluchače v londýnské Wigmore Hall či lipském Gewandhausu i debutovým albem u Deutsche Grammophon.
Koncert Alexandra Melnikova 5. listopadu slibuje jedinečný zážitek. Na pódiu Dvořákovy síně Rudolfina bude stát pět nástrojů z různých historických období. Večer Melnikov zahájí u barokního cembala a přes dva kladívkové klavíry a romantický nástroj z dílny Ignaze Pleyela se dostane až k modernímu křídlu značky Steinway. Díky těmto nástrojům budou posluchači sledovat hudební cestu časem od rodiny Bachů, Mozarta, Mendelssohna-Bartholdyho, Chopina po Skrjabina a Schnittkeho.
Hold letošnímu jubilantu Smetanovi vzdá Ivo Kahánek a jeho žáci koncertem 7. listopadu. V první polovině zahraje Ivo Kahánek Smetanovy Sny a Macbeth a čarodějnice, v druhé se k němu připojí jeho žáci Anna Gaálová, Matouš Zukal a Pavol Praženica, aby představili skladatelova notoricky známá díla v nečekaných efektních aranžích pro dvě, čtyři a osm rukou.
Festival zakončí 9. listopadu koncert s francouzským šarmem jak v notách, tak za klávesami: svůj recitálový debut v České republice provede jeden z nejvěhlasnějších interpretů francouzské hudby Jean-Efflam Bavouzet. Program závěrečného večera propojí impresionismus Clauda Debussyho s Dětskými scénami Roberta Schumanna a ukázkou z klavírní tvorby ústřední postavy poválečné avantgardy Karlheinze Stockhausena.