V Janáčkově opeře NdB zazní Dalibor po téměř třiceti letech, tentokrát v koprodukci s Welsh National Opera a jako součást projektu Smetana200. Slavnostní zahájení Roku české hudby na Moravě se uskuteční za přítomnosti předsedy vlády Petra Fialy, ministra kultury Martina Baxy a primátorky statutárního města Brna Markéty Vaňkové 2. února 2024 v Janáčkově divadle.
Drama o touze po pomstě, milostné vášni i politických intrikách, to je Smetanův Dalibor. Romantická tragédie, která poprvé zazněla u příležitosti položení základního kamene Národního divadla, přináší stále aktuální témata. Otevírá současné otázky, na které nelze snadno odpovědět. Byl Dalibor padouch nebo hrdina? Vždy záleží na úhlu pohledu. Jde o mnohem více než jen o převyprávění středověké pověsti o rytíři Daliborovi z Kozojed, který se naučil ve vězení hrát na housle.
„Po úspěšném provedení Smetanovy Libuše na BVV chceme pokračovat v novém pohledu na Smetanovo dílo, tentokrát z pohledu zahraničních inscenátorů nezatížených českou interpretační tradicí. Návrat dirigenta Tomáše Hanuse a Davida Pountneyho do Janáčkovy opery slibuje silný umělecký vklad ke smetanovskému výročí. Velice si vážím podpory Ministerstva kultury v rámci projektu Roku české hudby 2024, která je pro tuto koprodukční inscenaci zcela klíčová,“ doplňuje Jiří Heřman, umělecký šéf Janáčkovy opery NdB.
Premiéra slibuje dramatické napětí a politické intriky. David Pountney, vášnivý propagátor české opery, představí divákům současný pohled na Daliborův příběh: „Dalibora už režíruji podruhé, poprvé to bylo pro edinburský festival. Je to výzva, protože Smetana kombinuje některé hudebně velmi jednoduché nápady s velmi sofistikovanými a zajímavými momenty. V Daliborovi používám určitou ironii díky konceptu, že Milada na začátku vlastně neříká pravdu a přehání svou prezentaci u soudu. To tomu dává trochu ironického odstupu, což si myslím pomáhá dostat se k zajímavějším polohám postav. Sám Dalibor je plný zajímavě nejednoznačných prvků. Jeho postava je trochu agresivní hrdina a zároveň melancholický básník. Nesnažíme se být příliš realističtí, ale vykročit do teritoria symboliky skrze zobrazení hudebních nástrojů, harfy, houslí a violoncella na jevišti.“
Při příležitosti výjimečné spolupráce s Welsh National Opera se do Brna vrací i světoznámý dirigent Tomáš Hanus: „Podle úspěchu u publika považujeme některé opery za velmi žádané a naopak některé za málo hrané či skoro zapomenuté – ať už právem nebo neprávem. Na Dalibora nic z toho neplatí. Nehraje se sice tak často, ale kdo ho jednou ochutná, rád se k němu vrátí. Nádherná, vášnivá hudba! Příběh, který může rezonovat i dnes. Věřím, že si tuto operu obecenstvo zamiluje.“
Inscenace má mezinárodní hvězdné obsazení. V roli krále Vladislava se představí Tomasz Konieczny: „V našich dějinách je král Vladislav Jagellonský považovaný za poměrně slabého, flegmatického panovníka… A také v opeře hodně váhá, přemýšlí, rozjímá. Vystupuje tu jako politik se všemi svými slabostmi i velikostmi. Hudba, kterou složil Bedřich Smetana pro tuto roli, je nádherná a opulentní. Také čeština, která pro nás, Poláky, zní velmi půvabně, trochu roztomile, je krásná a neuvěřitelně sympatická.“
V roli Dalibora z Kozojed se mohou diváci těšit na Petera Bergera a jako Milada se představí maďarská sopranistka Csilla Boross. Inscenace bude uvedena i na festivalu Smetanova Litomyšl v červnu 2024.
Bedřich Smetana
Dalibor
Libreto: Josef Wenzig
Hudební nastudování: Tomáš Hanus
Režie: David Pountney
Scéna: Robert Innes Hopkins
Kostýmy: Marie-Jeanne Lecca
Světelný design: Fabrice Kebour
Sbormistr: Martin Buchta
Osoby a obsazení
Vladislav, král český: Tomasz Konieczny j.h. / Svatopluk Sem j.h.
Dalibor z Kozojed: Peter Berger j.h.
Budivoj, velitel hradní stráže: Daniel Kfelíř j.h.
Beneš, žalářník: David Szendiuch
Milada: Csilla Boross j.h. / Eliška Gattringerová j.h.
Vítek: Ondřej Koplík
Jitka: Jana Šrejma Kačírková
Sbor a orchestr Janáčkovy opery NdB
Premiéra 2. února 2024 v Janáčkově divadle
Reprízy: 4., 10. a 25. února, 9. a 23. března 2024