O víkendu 23. – 25. srpna 2024 v Olomouci odstartuje v pořadí již sedmý ročník Stipendijní akademie uměleckého vzdělávání MenART 2024/25.
Jejím cílem je ve spolupráci s mentory – renomovanými osobnostmi v oboru – rozvíjet a podporovat mladé talenty v hudebních, výtvarných, literárně-dramatických a tanečních oborech, ale také inspirovat jejich pedagogy, kteří se programu po celou dobu účastní společně se svými žáky.
Jedním z hesel MenARTu je: „Za každým úspěšným umělcem stojí osvícený pedagog“. A právě výjimečné pedagogy, kteří prošli opakovaně MenARTem a disponují mimořádným darem rozvíjet ve studentech jejich talent, u příležitosti zahájení 7. ročníku Akademie ocení. Dva z nich, kteří vychovali generace skvělých mladých umělců, převezmou v sobotu 24. srpna na slavnostním zahajovacím večeru z rukou patrona MenARTu Libora Winklera, proděkanky Univerzity Palackého v Olomouci Petry Šobáňové a náměstka ministra kultury Ondřeje Chrásta, Cenu MenART pro výjimečného pedagoga ZUŠ.
V průběhu uplynulých šesti let se počet oborů stipendijní akademie rozrostl až do současných 18 mentorských skupin. V roli mentorů se angažuje 18 osobností české umělecké scény, které společně předají své cenné zkušenosti více než 260 stipendistům ze 79 ZUŠ ze všech krajů České republiky.

Role mentorů se ujmou klavíristé Ivo Kahánek, který stojí u projektu od jeho pilotního ročníku, a Karel Košárek, který se tentokrát bude věnovat i čtyřruční hře. Mezi mentory klasické hudby figurují též přední sopranistka Kateřina Kněžíková, koncertní mistr České filharmonie Jan Fišer, inovativní klarinetista Irvin Venyš a vyhledávaný violista Jiří Kabát, jenž povede již podruhé komorní soubory s převahou smyčců. Specifický obor dvouplátkových nástrojů podpoří hráči České filharmonie, fagotista Tomáš Františ a hobojista Vladislav Borovka. Poprvé se otevírá obor trubka pod vedením Svatopluka Zaala z Prague Philharmonia. Dirigent a virtuózní hráč na lesní roh Radek Baborák povede horny spolu s Janou Švadlenkovou, vedoucí horen Symfonického orchestru Českého rozhlasu. Vyhledávaná skladatelka Beata Hlavenková tradičně povede sekci autorské hudby bez omezení žánrů, zákonitostem a tajům muzikálového zpěvu se bude věnovat Radka Fišarová. Uznávaný choreograf Jan Kodet se zaměří na choreografickou práci s vybraným tanečním souborem. Výtvarný obor opět představí nové tváře v roli mentorů – přední malířku Eriku Bornovou, oceňovanou ilustrátorku a tvůrkyni komiksu Lucii Lomovou a v neposlední řadě progresivního architekta Petra Jandu. S divadelními soubory bude pracovat výrazná divadelní režisérka nové generace Anna Klimešová.

Ředitelka Stipendijní akademie MenART Dana Syrová se těší, že podobně jako v uplynulých letech, i úvodní setkání v Olomouci se ponese „ve znamení společné práce a tvůrčího zápalu, objevování i navazování nových přátelství“. Vedle celodenní práce s mentory čekají účastníky po celý víkend doprovodné workshopy a společné debaty.
Akademie MenART nově zahajuje spolupráci s Pedagogickou fakultou Univerzity Palackého v Olomouci, kde proběhne úvodní setkání 7. ročníku. Své zázemí Akademii poskytne též spolupracující ZUŠ Iši Krejčího v Olomouci.

Stipendijní program opět vyvrcholí veřejnou prezentací výsledků společné práce na jaře 2025 na festivalech MHF Pražské jaro, Smetanova Litomyšl a Smetanova výtvarná Litomyšl, které tak dávají najevo, že systematická podpora talentů je důležitou součástí uměleckého prostředí. MenART se zasazuje o podporu ZUŠ jako prostředí, jehož součástí je též práce s mimořádně nadanými dětmi a podpora nadaných žáků v jejich dalším rozvoji.
