V loňském roce rozehráli rozhlasoví symfonikové tříletý projekt s Wagnerovou operou Tristan a Isolda. Ve třech letech se posluchači dočkají vždy jednoho dějství. To druhé SOČR chystá na pondělí 25. března. S šéfdirigentem Petrem Popelkou vystoupí v titulních rolích tenorista Bryan Register a sopranistka Ricarda Merbeth. Celou událost bude možné živě poslouchat ve vysílání Českého rozhlasu Vltava a ze záznamu na stanici Český rozhlas D-dur.
K opeře Tristana a Isolda se Richard Wagner inspiroval středověkým francouzským rytířským eposem, vycházejícím z keltské pověsti. Látku sám skladatel přebásnil do nadčasové platnosti. K mimořádné umělecké atmosféře díla přispěly zcela jistě i intenzivní citové prožitky, milostná aféra s manželkou jeho mecenáše, nadanou literátkou Mathildou Wesendonckovou. Dle vlastních slov prožíval s touto ušlechtilou, inteligentní a krásnou ženou „blaženou rozkoš ze souznění duší, opojení z nejvyššího štěstí a nejkrásnější touhy a potěšení z povznášejícího a inspirujícího přátelství a nejčistší lásky… Lásky nenaplněné.“ A právě v nadčasový symbol takového citu přetvořil i dávný příběh o osudovém nápoji lásky.
Revoluční dílo ve své době způsobilo převrat a navždy změnilo chápání opery jako hudební i divadelní formy. Ve středověkém příběhu o mocné, leč zapovězené lásce bretonského šlechtice a irské princezny Richard Wagner rozvinul své pojetí opery jako komplexního díla, kde všechny složky slouží co nejsilnějšímu vyznění celku. Současně naplno rozvinul svůj novátorský harmonický jazyk, který ovlivnil hudbu na další desítky lety. V druhém jednání se s Tristanem a Isoldou setkáváme pod rouškou noci ve slavném milostném duetu, v němž si naplno vyznají své city. Celé dějství pak směřuje k dramatickému závěru, kdy Tristan klesne zraněn po zradě svého přítele Melota.
Richard Wagner (1813–1883):
Tristan a Isolda, II. jednání opery
Petr Popelka dirigent
Bryan Register Tristan, tenor
Ricarda Merbeth Isolda, soprán
Gihoon Kim Melot, baryton
Magnus Piontek král Marke, bas
Ester Pavlů Brangäne, mezzosoprán