Pražské publikum se v pátek 8. listopadu dočkalo velkého zážitku – Národní tchajwanský symfonický orchestr (NTSO) vystoupil ve Smetanově síni v Praze. Koncert řídil Eiji Oue a jako sólista vystoupil tchajwanský houslista Yu-Chien Tseng. Program, který kombinoval západní klasická díla a hudbu inspirovanou Tchaj-wanem, ukázal jedinečné kouzlo a hloubku tchajwanské hudby.
Mezikulturní hudební dialog
Koncert otevřela Předehra ke Smetanově Prodané nevěstě. Pod pozorným vedením Eiji Oue orchestr vystihl dramatickou intenzitu i emocionální stránku tohoto díla. Houslista Yu-Chien Tseng zahrál Beethovenův Houslový koncert D dur výjimečnou technikou, aniž by jeho interpretace postrádala hloubku a lyričnost. Publikum jeho pojetí vřele přijalo.
Jedním z vrcholů večera byla skladba Znící zpěv hory Ali od tchajwanského skladatele Yuan-Chena Li. Toto dílo, prosycené zvuky a duchem Tchajwanu, nabídlo publiku pohled na jedinečnou kulturní a hudební krásu ostrova. Koncert vyvrcholil efektním dílem, Stravinského suitou Pták Ohnivák (verze z roku 1919). Orchestr výtečně vyjádřil dramatičnost této skladby a dokázal, že je velmi schopným tělesem. Jeho interpretace se přelévala v dynamických i barevných odstínech, stále bylo co poslouchat, hráči pod vedením dirigenta vytvářeli jak znamenité zvukové plochy, tak věnovali pozornost detailům. Ocenění hodná byla jak sóla koncertního mistra, tak dechové skupiny.
Podpora kulturního porozumění a přátelství
Dlouhotrvající potlesk byl dokladem toho, jak vystoupení NTSO, které přiblížilo hudební kulturu Tchajwanu, české publikum oslovilo. Hudba jakožto univerzální jazyk má moc komunikovat s lidmi, ať už žijí kdekoli na světě.
Tento koncert představoval významný milník pro NTSO na mezinárodní scéně, protože seznámil evropské posluchače s hudbou Tchajwanu a úrovní, jak je ztvárňována. Úspěch tohoto koncertu by měl přinést nové příležitosti pro kulturní výměny mezi oběma zeměmi. Symbolizuje hlubší kulturní spojení mezi Tchajwanem a Českou republikou a otevírá cestu pro další mezinárodní spolupráci v budoucnosti.
O orchestru jsme psali také zde