Šestinotónové harmonium bylo donedávna jen jedním z mnoha exponátů v Českém muzeu hudby. Po téměř století však zažívá renesanci a pomalu přitahuje zájem odborné veřejnosti, hudebníků i skladatelů. Středem pozornosti bude i na prvním ročníku Prague. Quiet Music Festivalu, který se uskuteční 18. prosince od 18.30 v Českém muzeu hudby. Vrcholem koncertu bude světová premiéra skladby concord, která je složená speciálně pro tento unikátní nástroj norským improvizátorem Fredrikem Rastenem. Dramaturgické téma festivalu „rostliny a plevel“ dokreslí hudba dalších zahraničních autorů, scénografie z živých rostlin od studia Haenke a light design od Tomáše Morávka. Festival organizuje Prague Quiet Music Collective.
První šestinotónové harmonium vzniklo ve dvacátých letech minulého století na zadání průkopníka mikrotonální hudby Aloise Háby, který svými vizemi pro jeho postavení přesvědčil firmu August Förster. Ta na jeho popud vyrobila o necelé desetiletí později i další, vylepšené harmonium. Koupi nového nástroje podpořil i prezident Masaryk, když přispěl deseti tisíci korunami, a stejnou částku přidalo i tehdejší ministerstvo školství a národní osvěty.
V současnosti by se šestinotónová harmonia dala spočítat na prstech jedné ruky. Uložena jsou ve sbírkách Národního muzea, funkční je ale pouze jeden nástroj ze třicátých let. Právě pro něj Hába složil operu v šestinotónovém systému nazvanou Přijď království tvé či Šest skladeb pro šestinotónové harmonium nebo smyčcový kvartet, op. 37, po více než devadesát let jedinou sólovou skladbou tohoto nástroje. A to až do festivalu Struny podzimu v roce 2021, kde ve světové premiéře zazněla nová sólová skladba s názvem In sedmadvacetiletého českého autora Iana Mikysky. Na něj na Prague Quiet Music Festivalu naváže další premiérovou skladbou norský improvizátor a kytarista Fredrik Rasten.
„Převládající norma ladění je, že oktáva má dvanáct půltón. Šestinotónový systém pracuje se vzdálenostmi, které jsou ještě menší. Nejjednodušší způsob, jak si to představit, je, že třeba mezi klávesou C a Cis na klavíru jsou ještě schované dva tóny,“ popisuje unikátnost nástroje Mikyska. Rasten skladbu concord zkomponoval na jediném funkčním nástroji v expozici Českého muzea hudby v listopadu. Při skládání spolupracoval s pianistou Miroslavem Beinhauerem, který aktuálně jako jediný na světě na šestinotónové harmonium dovede hrát. Oba poté skladbu představí publiku na prosincovém festivalu. Rasten v ní doprovodí Beinhauera na dvě kytary.
Mezi další autory, jež pro festival zkomponovali nové skladby na téma plevel a rostliny, patří členka mezinárodní skupiny skladatelů Wandelweiser Eva-Maria Houben, držitelka Ceny Julese Légera Linda Catlin Smith, britský skladatel James Weeks a Ian Mikyska. Jejich hudbu provedou členové Prague Quiet Music Collective ve složení Ian Mikyska, Anna Paulová, Milan Jakeš a Luan Gonçalves, šestinotónové harmonium v nich ovšem nezazní. „Plevel vnímáme jako odpad. Něco, co nám překáží. S ostatními autory jsme se proto zamysleli nad tím, co se stane, když naše vnímání přehodnotíme a uděláme z plevelu potřebný prvek. Například James Weeks šum rostlin zakomponoval přímo do své skladby,“ popisuje dramaturgii koncertu Mikyska.
Jedinečný poslechový zážitek slibuje nejen počet premiérových skladeb, ale i prostředí, ve kterém zazní. „V Prague Quiet Music Collectivu věříme, že v dnešní uspěchané době má velkou hodnotu meditační klidný charakter hudby. Publikum se proto může těšit na neobvykle rozprostřené hlediště, které kromě typických míst k sezení nabídne i deky a polštáře vhodné pro relaxaci a meditaci za zvuků hudby,“ upřesňuje za organizátory Nikola Štefková.
Prague Quiet Music Collective chce netradiční hudbu šířit i nadále – prostřednictvím workshopů Přelaďte uši, na nichž se zájemci seznámí více s mikrotonální hudbou, či semináři na HAMU a JAMU pro hudebníky a skladatele. Představit možnosti šestinotónového harmonia plánuje ansámbl rovněž v zahraničí.