S dalším příspěvkem do série „Zásadních“ koncertů se do Centra současného umění DOX+ v Praze vrací Ostravské centrum nové hudby. Na orchestrální programy s hudbou Mortona Feldmana a Iannise Xenakise a letošního koncertu „Zásadní změny“ navazuje dílo Bernharda Langa. Jeho orchestrální skladby s předními sólisty zazní v úterý 16. listopadu od 19 hodin. Ve třech kompozicích z posledních pěti let se zhmotní Langův svět zvukových smyček a repetic, odkazujících nejen na hudbu různých období a žánrů, ale také na ryze současné technologické postupy. Provedení náročných skladeb se ujme PKF – Prague Philharmonia společně s mezinárodním orchestrem Ostravská banda pod vedením dirigentů Johannese Kalitzkeho a Petra Kotíka. V sólových partech se představí basklarinetista Gareth Davis a klavírista Miroslav Beinhauer.
Inspiračními vlivy jsou pro Bernharda Langa (1957, Linec) nejen evropská klasická hudba či avantgarda 20. století, ale také jazz, free jazz, rock, punk, techno, EDM, elektronická a počítačová hudba. Ve své tvorbě využívá i rozmanitých filosofických konceptů, ať už jde o teorii diference/opakování Gillese Deleuze nebo Leibnizovy monadologie. Tyto myšlenkové světy se v Langově hudbě ztělesňují často v podobě navracejících se zvukových smyček. Ty však svým opakováním nebudují meditativní atmosféru v duchu minimalismu, ale naopak se vracejí nepravidelně, v ostrých střizích a nepředvídatelných náladových zvratech.
Kromě studia kompozice, jazzu a klasického klavíru si Lang prošel také vzděláním v oblasti filosofie a německé filologie. V současné době patří k vůbec nejžádanějším skladatelům Evropy; v roce 2021 byly uvedeny premiéry oper Playing Trump ve Státní opeře v Hamburgu a Der Hetzer v Theater Dortmund. Od roku 2009 se jeho kompozice pravidelně objevují na českých festivalech Ostravské dny a NODO / New Opera Days Ostrava. Do Ostravy se Bernhard Lang vrací rovněž jako žádaný lektor Institutu Ostravské dny. O jeho provázanosti s krajem Leoše Janáčka svědčí jeho orchestrální kompozice Loops for Leoš, jejíž třetí větu dopisuje autor pro pražské provedení.
V sále DOX+ tak zazní dva mimořádně interpretačně náročné koncerty – jeden pro basklarinet, druhý pro klavír, oba s orchestrem. Podobně jako Loops for Leoš, i další dvě kompozice odkazují na významné hudební osobnosti minulosti. V Loops for Davis je hlavním inspiračním zdrojem americký jazzový trumpetista a skladatel Miles Davis. Pro Loops for Ludvik je to Ludwig van Beethoven.