První ročník celostátního happeningu na podporu základních uměleckých škol ZUŠ Open, který se odehraje ve veřejném prostoru, se chystá po celé republice v úterý 30. května 2017. Zapojení uměleckých škol z celé republiky v jeden den do společné akce je stěžejním projektem Nadačního fondu Magdaleny Kožené, jehož hlavním posláním je právě podpora uměleckého vzdělávání. Stejně jako systém základního uměleckého vzdělávání u nás nemá v mezinárodním měřítku obdoby, bude akce ZUŠ Open výlučná svým rozsahem. Díky ZUŠ Open budou mít jednotlivé základní umělecké školy možnost veřejně prezentovat výsledky práce svých žáků ve všech oborech, od hudby a tance přes výtvarné umění až po literárně-dramatický obor. Základní umělecké školy se mohou do akce přihlásit do 1. listopadu 2016 na www.zusopen.cz. ZUŠ Open je připravován ve spolupráci s Asociací základních uměleckých škol.
Po celé republice se na náměstích, v ulicích, kulturních domech a dalších veřejných místech v úterý 30. května rozezní hudba a zpěv, odehrají se taneční i divadelní představení a proběhne nespočet výtvarných výstav. Hlavními protagonisty výjimečného projektu ZUŠ Open budou samotní žáci, studenti a celé umělecké soubory základních uměleckých škol, kteří pod vedením svých pedagogů připraví bohatý program pro širokou veřejnost.
V České republice funguje 488 základních uměleckých škol, ve kterých studuje 247 tisíc žáků. Aktuálně nabízejí čtyři základní obory – hudební, taneční, výtvarný a literárně-dramatický. V letech 1961–1990 nesly název lidové školy umění. „Lidušky“ a „zušky“ jsou natolik tradiční součástí naší kulturní identity, že jsou a byly chápány společností zcela samozřejmě. Přesto se čas od času zpochybňuje jejich význam. Světoznámá česká mezzosopranistka Magdalena Kožená, neúnavná propagátorka české kultury v zahraničí a maminka tří dětí, má i díky mezinárodnímu srovnání zcela jednoznačný pohled: „Základní umělecké školy tvoří kořeny naší kulturnosti, naší lásky k umění. Ve světovém měřítku jsou zcela unikátním vzdělávacím systémem, který je třeba hýčkat, rozvíjet a podporovat.“
Umělecké školství je nenahraditelnou součástí procesu dětského zrání. Kromě výuky uměleckých oborů ZUŠky objevují a pěstují v dětech potenciál osobní tvorby a citlivého uměleckého vnímání, který posléze mohou zúročit v mnoha oblastech svého života. Děti tráví v ZUŠ svůj volný čas dobrovolnou smysluplnou činností a pravidelnou letitou docházkou rozvíjejí svůj talent postupně a komplexně. Učí se na sobě systematicky pracovat, což v dnešní době orientované spíše na pasivní zábavu potřebují jako sůl. Stejně tak je v době všudypřítomné elektroniky důležité dětem ukázat sílu společného hudebního projevu a radosti z hudby jako takové. Dítě získá s uměleckou tvorbou vlastní dlouhodobou zkušenost, a to promění jeho vnímání umění na celý život. Naučí se prakticky trénovat dovednost a zároveň vyjadřovat skrze umění svoje pocity a emoce.
Základní umělecké školy jsou také první a nejdůležitější institucí, kde získávají nadané děti možnost kvalitně rozvíjet své umění až k vyššímu studiu a profesionální kariéře. Kvalita učitelů často přímo rozhoduje o budoucnosti talentovaných žáků a ne všichni rodiče si mohou dovolit drahé soukromé studium. Ostatně i Magdalena Kožená začínala svou uměleckou dráhu v jedné z Lidových škol umění v Brně.