Aga Zaryan – zpěv, Larry Koonse – el. kytara, Darek Oleszkiewicz – kontrabas, Darryl Munyungo Jackson – perkuse. Vydáno 2008. TT: 94:02. 1 DVD+2CD Cosmopolis/ 4Ever Music (distribuce Warner Music Poland).
Z repertoáru polské zpěvačky Agy Zaryan znají čeští posluchači zatím jen výjimečný program Umiera piękno , věnovaný Varšavskému povstání. Málokdo ale tuší, že k tak osobitému hudebnímu vyjádření se Zaryan propracovala skrz dlouhá léta pilování standardů, za nimiž se nyní rozhodla symbolicky ohlédnout vydáním živé nahrávky z vystoupení ve varšavském klubu Palladium.
Konfigurací sestavy, vybranými skladbami i úsporným přístupem jde Zaryan přitom ve stopách svého zatím nejprodávanějšího alba Picking Up The Pieces . Ostatně i proto zpěvačku doprovází netradiční trio ve složení Darek Oleszkiewicz na kontrabas, Darryl Munyungo Jackson na perkuse a Larry Koonse na elektrickou kytaru. Mimořádná sehranost těchto muzikantů pramení z jejich starší desky Storybook , nahrané ve stejné sestavě. Po boku Zaryan se jim podařilo utkat křehkou pavučinu jemnosti a tlumené intimity, která souzní s minimalistickými aranžmá vybraných skladeb, až na výjimky typu Cohenovy Suzanne běžných standardů. Mezi ně výborně zapadá nejen Woman’s Work , Oleszkiewiczova kompozice na text básnířky Dorothy Nimmo , ale také bláznivě experimentální intro k písničce Visions od Stevieho Wondera (s nímž perkusista Jackson mimochodem absolvoval celé turné). Ve všech je cítit naprostý perfekcionismus, důraz na čistou intonaci nástrojů i příkladné využití tichých míst. Zpestření obstará jednou duet hlasu s kontrabasem, jindy Jacksonovo čtyřminutové a místy přímo „fotbalové“ sólo, které však posluchač náležitě docení jen s obrazovým doprovodem. A byť záznam si lze pustit také jako obyčejný audio disk, je to především elegantně vyvedené DVD, které z vystoupení zachytilo nejvíc energie. Brilantním nasvícením, bezchybnou prací kamery i celkovým zpracováním se snadno vyrovná americké produkci, s níž lze na tuzemské scéně dodnes srovnat snad jen koncertní vystoupení kvartetu Františka Kopa. Live at Palladium je především rekapitulací uplynulých deseti let, během nichž Zaryan se samozřejmým přízvukem a americkým swingem v krvi mistrně ovládla povinnou abecedu jazzových standardů a vyšvihla se na špici polské hudební scény. Pokud se udrží, bude na tom mít zásluhu nejen její dlouholetý pianista Michal Tokaj , ale také český kytarista David Dorůžka , kteří oba účinkují na zpěvaččině nadcházející autorské desce.
Body: 4 z 6