Feng-yün Song – zpěv, Jaroslav Kořán – bubny, perkuse, Orloj snivců, sampler . Text: Č, A, Čín. Nahráno: 2010. Vydáno: 2010. TT: 36:30. DDD. 1 CD Production (distribuce Indies MG).
„Mysl budiž hybatelem, dech štětcem, hlas tuší a barvami.“ Takové impresionistické motto zvolila v předmluvě své nové desky čínská zpěvačka žijící v České republice Feng-yün Song . Interpretka proslula inscenacemi čínské opery, například „Marné tázání nebes “ v divadle Archa v režii J. A. Pitínského. Působila též jako televizní moderátorka v pořadech o národnostních menšinách. Její hlavní doménou však je koncertování a vedení seminářů o hlasové terapii. Spojení hudebního a výtvarného umění je velmi rozšířené jak v umělecké, tak i lidové tvorbě. V archaických kulturách, zejména v těch asijských, k tomuto spojení velice inklinují. Nová deska, kde se zpěvačkou Feng-yün Song hraje perkusionista a bubeník Jaroslav Kořán , obsahuje čínské, mongolské, ujgurské, evenkské a tibetské písně. Hudební materiál je velice zajímavý, zpěvačkou je interpretovaný jemně a současně s tím autenticky. Je to taková vzdušná křehkost, která pro lidovou hudbu není vůbec typická. Přestože je deska skvostná, má několik diskutabilních momentů. U malorozpočtových projektů není, bohužel, poslední dobou zvykem zvát hudebního producenta nebo režiséra, který může pomoci a posoudit kvalitu a další aspekty nahrávky nezaujatým pohledem, což potom odnáší výsledek. V tomto případě je to nevyvážené dramaturgické a tematické řazení hudebního materiálu. Na příklad podtitulem desky je název evenkské písně „Nezpívám, abych zpíval “, ze které uvádím citaci: „Pročpak zpěv tolik dojímá, protože od srdce vede nitka smutku, …“ . Zpěvačka posílá poměrně konkrétní vizi. Není tedy jasné, proč uvedená píseň není první v pořadí, ale až třetí a také desátá. Tím by se logičtěji realizovala základní idea desky, která je tu vyjádřena slovy: „Nezpívám, protože maluji hlasem“ . Také Feng-yün Song píše ve zmíněné předmluvě, že společným hudebním motivem je step a vzápětí odskakuje někam jinam, což je případ ujgurské písně „Děvče z městečka Ta-pan“ . Bylo by lepší zůstat v přírodě. Nehledě na tyto drobnůstky najde deska své místo na trhu pro svou hudební kvalitu a exotiku, jejíž půvab někdy působí podobně jako zakázané ovoce v ráji.
Body: 4 z 6