Luboš Soukup – tenor a soprán saxofon, klarinet, Miroslav Hloucal – trubka, křídlovka, kalimba, Tomáš Liška – kontrabas, Tomáš Hobzek – bicí a hosté: Dorota Barová – zpěv, Petr Kalfus – alt a soprán saxofon, Marcel Bárta – basklarinet, Jan Jirucha ml. – trombón, Milan Cimfe – udu. Nahráno: Sono Records, 7/2009. Vydáno 2010. TT: 56:51. 1 CD Animal Music ANI 017-2 (distribuce Panther).
S obdivem sleduji růst úrovně mladé generace českých jazzmanů. Nepochybně největší podíl na ní má Vyšší odborná škola Jaroslava Ježka, kterou absolvovalo v nedávné době vícero dnes již etablovaných hráčů. Pro mnohé z nich je VOŠ odrazovým můstkem k dalšímu studiu na prestižních školách – ať už v kulturně i geograficky blízkém Polsku, anebo v Americe. Neocenitelnou službu pro český jazz už několik let dělá vydavatelství Animal Music, které dění v této generaci detailně mapuje. Svými aktivitami poskytuje mladým hudebníkům možnost publikovat, ergo tvořit, umělecky růst a vyvíjet se.
Nezmiňuji Animal Music náhodou. Kromě faktu, že je vydavatelem recenzovaného titulu, je i jakousi osou mezi hudebníky tvořícími Points kvartet. Mnozí z nich už v minulosti pro tento label nahrávali – trumpetista Miroslav Hloucal s Lanugo a Infinite Quintetem, bubeník Tomáš Hobzek s Organic Quartetem, kontrabasista Tomáš Liška tu dokonce nedávno vydal své profilové album. To ilustruje další rys mladé české generace – její kvalita sice roste, ale špička je velmi úzká, a tak vznikají formace systémem „každý s každým“. Novou tváří v případě Points je mladý talentovaný saxofonista Luboš Soukup .
Inspiraci hudby Points bychom mohli najít ve vrcholných etapách akustického jazzu (Miles Davis – Wayne Shorter kvintet, později tvorba Johna Coltrana), ale i současnosti (Brian Blade, Joshua Redman). Charakteristickým prvkem je už samotné obsazení kvarteta. Vynecháním harmonického nástroje se otevírá prostor pro volnější práci s harmonií, či transparentnější komunikaci. Ovšem zároveň vzniká riziko jistého informačního vakua, prázdnoty či nudy. Nutno dodat, že Points se nevyhnuli ani jednomu (bohudík), ani druhému (žel). Osobně víc oceňuji, když se absenci harmonické složky snaží kompenzovat, než zvýrazňovat. Hudebně obsažná místa alba stojí na „širokorozchodných“ basových ostinátech Tomáše Lišky, sofistikovaném vykreslení harmonických kontur v sólových linkách, či na barvitě zaranžovaných plochách (s rozšířením kvarteta o trombón, basklarinet či vokál Doroty Bárové – pro mnohé nahrávky Animal Music tak typický). K free hraní inklinující momenty působí rozpačitě a rozvláčně, i když chápu, že takovéto obsazení k němu svádí.
Debutová studiová nahrávka Points je tedy dalším dílem do mozaiky současné mladé české jazzové generace. Otázkou zůstává, zda ze strany zúčastněných hudebníků jde jen o krátkodobé koketování s hráčsky atraktivním formátem, anebo ho budou rozvíjet i nadále. Je na čem stavět, ale i na čem pracovat. Držím palce.
Body: 3 z 6