Stanice Český rozhlas Jazz ve spolupráci s klubem U Staré Paní pořádá šestý ročník festivalu Český rozhlas Jazz Fest. Hlavním lákadlem večera je funk-soulový varhaník Raphael Wressnig, do Prahy se ale také vrátí prvotřídní rakouský pianista David Helbock. Jednodenní festival proběhne v pondělí 18. prosince ve znovu otevřeném pražském klubu U Staré Paní. Svým programem, ve kterém figurují dvě rakouská uskupení, pak odkazuje na právě vrcholící projekt Rakouský rok stanice Český rozhlas Vltava, která akci taktéž mediálně podporuje.
Prvním z letošního programu je rakouský pianista David Helbock, který si již v Česku získal bezpočet příznivců díky neortodoxnímu přístupu k žánru a velmi energickým vystoupením (např. na festivalu Mladí Ladí Jazz). Helbock získal řadu hudebních cen nejen v Rakousku, ale i na prestižní přehlídce pianistů ve švýcarském Montreux. V Praze představí své nové album Into the Mystic, na němž se inspiruje dějinami mystiky od starého Řecka přes vliv křesťanství a islámu až po filmové mýty Hvězdných válek.
Dalším rakouským zástupcem na festivalu bude funk-soulový varhaník Raphael Wressnig, který je v Česku známý ze spolupráce s Harry Sokalem, s nímž hrál na Jazzfestu Brno. „Jeho koncerty jsou skvělá show ‒ tancuje po nástroji, dokonce jej zapaluje, nikdy to ale není na úkor kvality, ale v zájmu věci, které vše podřizuje, a tou je přímo nakažlivý groove. Pokud se chcete bavit a zatančit si, Wressniga si nenechte ujít,“ komentuje dramaturg Petr Vidomus. Wressnig svůj žánr popisuje jako „heavy organ soul & funk“ a k jeho vzorům patří například Jimmy McGriff, John Medeski, Larry Goldings nebo The Meters.
Mezi mladé české objevy nepochybně patří Molotow Moloch Quartet, který sice vznikl teprve před dvěma lety, ale už získal ostruhy na festivalech v Boskovicích a Jazz Goes to Town. „Je sympatické, že za jeden ze svých zdrojů uvádějí bubeníka Marka Guilianu, který na tomto festivalu již hrál. Tomu odpovídá otevřenost, s jakou k jazzu přistupují,“ dodává Vidomus. V hudbě Molotow Moloch Quartetu slyšíme vše od baladických impresionistických ploch, přes syrové rockové groovy, atonální disharmonické postupy, až po exotické tóniny.