THE JAMIE BAUMSEPTET +What Times AreThese

Cover CD: Jamie Baum

Jamie Baum / flétny, mluvené slovo, Jonathan Finlayson / trubka, mluvené slovo, Sam Sadigursky / altový saxofon, klarinet, basklarinet, Chris Komer / lesní roh, Brad Shepik / kytara, tibetské mísy, Luis Perdomo / piano, el. piano, Ricky Rodriguez / kontrabas, baskytara, Jeff Hirshfield / bicí nástroje, Theo Bleckmann / zpěv, KOKAYI / zpěv, Sara Serpa / zpěv, Aubrey Johnson / zpěv, Keita Ogawa / perkuse. Nahráno: 10. a 11.2023, Oktaven Audio, Mount Vernon, New York. Vydáno: 2024. TT: 74:47. 1 CD Sunnyside SSC 1722.

Americká flétnistka, skladatelka a aranžérka Jamie Baum čtvrtstoletí pracuje primárně s obsazením septeta, ovšem pravidelně k němu přidává „+“. Barevnosti jejích hudebních fantazií ani sedmero nástrojů nestačí a dle povahy skladeb ráda zve hosty. Na předchozím albu Bridges (2018), kde zkoumala mosty mezi jazzem a hudbou židovskou, arabskou či indickou a které předvedla pódiově i v Praze, začala epizodně pracovat i s vokály. Na What Times Are These už využívá pěveckých partů programově. Zhudebňuje verše americké básnířky, spisovatelky a aktivistky Marge Piercy (nar. 1936), básnířky a esejistky Adrienne Rich (1929‒2012, právě její báseň dala titulu jméno) a dalších významných autorek. Forma písně albu dominuje a nechybí ani melodramatické uchopení veršů. Ačkoliv Baum vybírala z děl autorek spojovaných s feministickým hnutím, myšlenková koncepce desky je obecnější, definovaná právě titulem „V jakých časech to žijeme“. Jamie Baum volila verše vykreslující chaos a rozpad současné společnosti, počínaje covidem: „Bylo to jako biblická morová rána, jako dominový efekt, kdy se vše začalo hroutit.“ Zavřená s manželem v malém manhattanském bytě, „aby se nezbláznila, ponořila hlavu do komponování“. Později přibyly další ponuré inspirace, dané narůstajícími politickými zmatky a rozpolcenou společností.


Komponovat pro zpěváky jde autorce výborně, vychází přitom jak z tradic jazzových, tak klasické hudby a jejích písňových cyklů. Pro natáčení alba pochopitelně vybrala i výtečné interprety. K vrcholným kusům patří „téměř“ titulní balada-báseň What Kind Of Times Are This, s citem podaná portugalskou zpěvačkou Sarou Serpa. K vyznění jejího křehkého hlasu tu přispívají vhodně průzračná, nezahlcená aranžmá. Přesvědčivě svůj part uchopil i německý, v New Yorku usazený zpěvák Theo Bleckmann v In Those Years. V razantnějších pasážích Sorrow Song zase vynikne rapper a zpěvák KOKAYI. Slovního poselství se navíc ujímá i příležitostně recitující Jamie Baum, v přednesu básní jí pomáhá i trumpetista Jonathan Finlayson. Příznivci sofistikované instrumentální tvorby ale nejsou ošizeni, nechybí ani orchestrální kompozice či dlouhé instrumentální pasáže. S neobvyklým využitím lesního rohu Jamiina pravidelného spoluhráče Chrise Komera, se sóly pianisty Luise Perdoma (In The Day of Light) či kytaristy Brada Shepika (titulní píseň). Aranžérská práce Jamie Baum zůstává skvostná. „Vždy jsem milovala kontrapunkt a současné působení několika různých melodií,“ vysvětluje autorka. Působivé a sugestivní dílo. Navíc navzdory chmurnému tématu spíše povznášející než deprimující.

Psáno pro časopis Harmonie 7/2024

Sdílet článek:

Aktuální číslo

Nejnovější