Tigran Hamasyan / piano, syntezátory, programování, zpěv, Areni Agbabian / zpěv, Sofia Jernberg / zpěv, Vahram Sargsyan / zpěv, Layth Sidiq / housle, Marc Karapetian / baskytara, Nate Wood / bicí nástroje, baskytara.
Nahráno: Benaji Studio, Laguna Beach, Kalifornie, USA, březen 2020 a různá domácí studia v letech 2019 až 2020. Vydáno: TT: 91:16. 2 CD Naïve BLV8489.
Arménský, v USA žijící klávesista a skladatel Tigran Hamasyan měl vždy rád koncepční díla. Tentokrát se nechal inspirovat dávnou arménskou pohádkou Pták tisíce hlasů. Hrdina se v ní vydává do mystických říší najít ptáčka, který svým zpěvem probudí lidstvo a vnese do našeho světa harmonii. Pochopitelně zvolil téma, korespondující s dneškem: „Takové lidové pohádky s epickými proporcemi se vždy vyprávěly v dobách chaosu a změn. V současné éře technologického pokroku prožívá lidstvo ohromné změny a čelí výzvám zejména v oblasti spirituality. Technický pokrok nám poskytuje neuvěřitelné pohodlí a nabízí ohromné služby, ale i o to ničivější zbraně ve válkách. Je výzvou pro naši schopnost najít mírumilovnost a harmonii v nás samotných, komunikovat a vzájemně se podporovat. Duchovní doktríny jsou sice okamžitě k dispozici, jenže člověk musí mít mnohem vyšší sebekázeň, aby se na ně soustředil a nepodlehl démonu rozptylování prostřednictvím sociálních médií, reklamy a pohodlného života,“ říká Tigran
„Démona rozptylování“ ovšem Tigran zároveň využívá. Nahrávka The Bird Of A Thousand Voices totiž zároveň funguje jako soundtrack k online hře, kterou je možné hrát na počítačích i chytrých telefonech.
Děj pohádky pak naznačují spíše názvy jednotlivých částí suity než vokály (např. Pátrání začíná, Čtyřicet dní v říši bezedného oka nebo Studna smrti a zmrtvýchvstání). Tigran zpěv občas využil, jde však většinou o bezeslovné koloratury. Nečekejme žádnou jazzrockovou operu. Instrumentaci díla vystavěl hlavně na svém elektrickém triu. Jen s oživeními, o která se vedle vokálů starají třeba housle v jediné, titulní skladbě.
Hudba samotná pak podtrhuje, jak moc je Hamasyanovo skladatelské myšlení ovlivněné tvůrci progresivního rocku sedmdesátých let, skupinami jako Emerson, Lake & Palmer, Yes nebo Rush. Které ostatně inspirovaly i Tigranův oblíbený progresivní metal. Autor si postupně vytvořil jakousi jazz-prog-rockovou fusion s tím, že prog rock dostává ve skladatelově tvorbě čím dál větší roli.
Jako „na mobilu či počítači nepařící“ netuším, jak je hudba propojena s online hrou. Což je možná k dobru věci. Lze totiž konstatovat, že suita obstojí sama o sobě, berličku virtuálního interaktivního prostředí nepotřebuje. Nahrávka místy působí až poněkud bombasticky. Pokud má ovšem posluchač rád i zmíněné prog rockové výboje a vypjatou dramatičnost v hudbě, může být nadšen dílem, do kterého Hamasyan vložil spoustu melodických a aranžérských nápadů i napínavých rytmických zvratů.
Psáno pro Harmonii 9/2024