Pilnáčkova továrna na Pospíšilově třídě v Hradci Králové, jejíž první část byla postavena v roce 1899, slouží od roku 2011 postupně jako multifunkční objekt, zvláště pro pořádání kulturních akcí. Od ledna letošního roku zde funguje kavárna Kraft s klubově laděným prostorem zvláště pro divadlo a hudbu. V sobotu 3. února zde před zcela zaplněným auditoriem vystoupila legendární královéhradecká jazzová úderka Ventil Duo. Tedy flétnista Martin Brunner a multiinstrumentalista Jiří Vyšohlíd.
Oba protagonisté patřili k hlavním iniciátorům jazzového dění kolem Divadla Drak, středobodu volnomyšlenkářské kultury ve východočeské metropoli, již od druhé poloviny sedmdesátých let. Z tohoto kvasu se zrodilo právě Ventil Duo, jež tehdy nemělo na naší jazzové scéně obdoby, a to z několika důvodů. Nejenže skupinu tvořili pouze dva instrumentalisté, ale jejich nástrojové obsazení sestávalo pouze z fléten, saxofonů, klarinetů, popřípadě piana, drobných nástrojů perkusivního charakteru a též instrumentů nehudebního původu. Šlo o volnou improvizaci, zčásti autorskou, nebo vycházející více či méně z témat moderních jazzových standardů. Neodmyslitelným rysem jejich produkce byl humor, blížící se dada. Není proto divu, že dvojice sbírala jednu cenu za druhou na domácích festivalech. V roce 1985 pak triumfovala na mezinárodním festivalu Jazz Juniors v polském Krakově. Ventil Duo ukončilo svou existenci na počátku devadesátých let. Znovu se dalo dohromady v roce 2000, ale to již měl Vyšohlíd problémy s hrou na klarinet. Snažil se usilovně vylepšit nátisk, až si jej natrvalo odrovnal, takže na tento nástroj již není schopen zahrát…
Martin Brunner se díky úspěchům dua stal vyhledávaným flétnistou, takže prošel významnými soubory jako Jazz Fragment, Znamení dechu či ansámbly Milana Svobody (Pražský Big Band, Kontraband). V roce 1995 založil v Hradci Králové celotýdenní festival Jazz Goes To Town, v jehož čele stál s dvouletou přestávkou do roku 2015. Nyní vyučuje na ZUŠ F. A. Šporka v Jaroměři a vede školní Big Band hraběte Šporka. Jiří Vyšohlíd je především divadelní tvůrce (herec, režisér a skladatel) a zůstává i nadále jedním ze stěžejních osobností světoznámého Divadla Drak; v roce 2015 získal Cenu Thálie za celoživotní mistrovství v oboru loutkového divadla. Ovšem jazzu zůstal věrný nadále. V roce 2013 založil jazz-rockovou formaci Dragon´s Brew, v níž se obklopil o generaci mladšími spoluhráči, včetně syna Jiřího, dnes již baskytarového virtuosa. A samozřejmě se čas od času, bohužel však spíše sporadicky, uskuteční reunion Ventil Dua. To je pak čirá oslava jazzové improvizace. A pro nynější koncert v Kraftu to platilo dvojnásob.
Martin Brunner střídal příčnou a basovou flétnu, Jiří Vyšohlíd hrál převážně na klávesy (nejčastěji elektronické piano, ovšem došlo i na akustický zvuk), přičemž použil též zobcovou flétnu (v nádherném autorském flétnovém duetu Rotunda), pikolu (Myší taneček), grumli (slavná Oj, oj, oj), tubu na žaludeční prášky, na niž hrál paličkou a z otevřené části dlaní (Burčák), spring drum a dokonce sirénu. Když duo sáhlo po převzaté jazzové skladbě, bylo mnohdy obtížné poznat, o jakou jde. Poslech takové improvizace znamenal učiněné dobrodružství; jejich kongeniální dialog, z něhož se rodila hudba v tomto jedinečném okamžiku, ad hoc, byl sycen nesmírnou energií a tvůrčím přetlakem. V tomto duchu zazněly slavné jazzové pecky jako Monkova Straight No Chaser (ta otevřela celé vystoupení), v níž se ale duo k citaci tématu ani nedostalo, Footprints (Wayne Shorter), Spain (Chick Corea), Freedom Jazz Dance (Eddie Harris), All Blues (Miles Davis) a Red Baron (Billy Cobham). Oba aktéři se blýskli též sólově; Vyšohlíd vystřihl s pianem svoji skladbu Vesele v přechodu (již musel kdysi přejmenovat na Vesele na přechodu) a Brunner s basovou flétnou vykouzlil V domě straší. Nezbývá, než se těšit na další vystoupení Ventil dua. Hraní je evidentně baví. Můžeme jen doufat, že to nebude pouze jednou za rok.