Vzpomínky na Mahavishnu Orchestra

Walter Kolosky – Energia, vášeň a krása: Príbeh legendárnych Mahavishnu Orchestra Vydáno 2007. Hevhetia. 305 str., psáno slovensky, ISBN 978-80-969842-7-5.

Vzpomínky na Mahavishnu Orchestra

Ján Sudzina z košického vydavatelství Hevhetia učinil věc v českých i slovenských podmínkách nevídanou: velmi brzy (asi rok) po vydání amerického originálu vydal překlad aktuální a čtivé knihy o jazzu. To samo o sobě znamená mnoho. Kniha amerického publicisty Waltera Koloskyho o Mahavishnu Orchestra však také ukazuje, že předloha mohla být zvolena lépe.

Kapela s oficiálním názvem John McLaughlin and the Mahavishnu Orchestra ve složení John McLaughlin, Jerry Goodman, Jan Hammer, Rick Laird a Billy Cobham vznikla roku 1971, získala nebývalý úspěch na jazzrockovém poli, ovlivnila generace hudebníků a za neúplně vyjasněných okolností se rozpadla v roce 1973. Kolosky si původně nedělal iluze, že by mohl ke spolupráci na knize získat původní členy formace, kteří spolu dodnes nejsou schopni standardně komunikovat, a chtěl ji napsat jednoduše bez jejich účasti, na základě rešerší a knih, které měl k dispozici. Nicméně stal se zázrak: v poslední chvíli celý „orchestr“ svolil s rozhovory. A ve světle mnoha původních interview se ukázalo, že hodně dosud publikovaných článků o kapele bylo zkreslených, ne-li smyšlených. Ke konfrontaci s tvrzením hudebníků přizval autor dalších asi 150 žurnalistů, manažerů kapely, muzikologů, pamětníků a tak dále.

Kolosky rozhodně nepíše akademickou práci, je spíše poučeným fanouškem, dítětem odrostlým na MO, které se nikdy úplně nevzpamatovalo z rozpadu svého idolu. Na druhé straně je sympatické, že někdy dokáže naplno v první osobě říct svůj názor o některých nevalných pokusech kapely, případně osobních charakteristikách zúčastněných, bez zbytečného patosu a frází. Hlavním přínosem je pak žánr, který zvolil – nikoliv vlastní vyprávění s citacemi dokládajícími jeho názor, ale téměř vždy nechává příběh vykládat svými aktéry, členy kapely ve formě rozhovorů.

Kniha začíná rozhovory s původní sestavou o jejich dětství, rodinném zázemí, jejich cestě k hudbě až do vstupu do Mahavishnu Orchestra. V jinak obligátním biografickém materiálu je pro českého čtenáře potěšující zejména desetistránkový rozhovor s Janem Hammerem. Mluví zde o svých hudebně založených rodičích (Vlasta Průchová, Jan Hammer St.), atmosféře 60. let v Praze, začátcích v Junior Triu a konečně emigraci do USA. Poměrně podrobně jsou popsány první zkoušky a vystoupení MO, okolnosti nahrávání jednotlivých alb. Spíše pro zaryté příznivce jsou pasáže o technickém vybavení členů, o jejich zálibách, o tom, co četli v letadle, jak se oblékali či co jedli. Už relevantnější je popis nečekaně získané slávy a co udělala se vztahy mezi hráči. Po muzikologické recenzi každého alba či vybrané skladby (Kevin Michael ) následují rozhovory s hudebníky, kteří vliv MO přiznávají. Tento postup se ze začátku zdá zajímavý, a někdy i překvapující (ovlivnění přiznávají nejen Pat Metheny, ale i Aerosmith a Megadeth), ale svým periodickým opakováním po každé kapitole tyto pasáže velmi brzy nudí.

Docela plasticky Kolosky vylíčil okolnosti rozpadu MO: na povrch vyplouvají hlavně dohady o autorství skladeb, absence komunikace, ale i nezlomná únava z dlouhých turné.

Koloskyho kniha trpí některými neduhy fandovského stylu psaní o hudbě (např. bezhlavé odsouzení obměněných sestav MO, ale nekritické přijímání revivalů, které přišly v 90. letech), kterému jednoduše chybí zasazení do širšího rámce a nadbývá pozornost banalitám. Ovšem platí, že jde o faktograficky nasycenou publikaci; účelnou zejména pro nostalgickou kategorii čtenářů, jež na Mahavishnu Orchestra odrostla.

Sdílet článek:

Aktuální číslo

Nejnovější