68. ročník soutěže Pražského jara je za námi

Letos bojovali o nejvyšší ocenění mladí umělci v nástrojích trubka a klavír. Do Prahy se sjelo v obou oborech celkem sto jedna účastníků. V klavírech převládali umělci z Korejské republiky. Tato fyzická převaha se projevila i na úrovni umělecké. Jinhyung Park ze Soulu získal zejména za své skvělé finálové provedení Chopinova koncertu č. 1 e moll první cenu a titul laureáta. Podle bodového hodnocení se o druhou příčku podělili Jun Ho Kim z Koreje a Marek Kozák z České republiky. Třetí skončil opět Korejec Kyuho Han.

Vím, že se Marek dostal již loni do semifinále světové soutěže F. Chopina ve Varšavě a nyní v Praze zažívá další úžasný úspěch. Proto jsem se ho zeptal:

Je těsně po pražskojarní soutěži. Můžete nám prozradit, jestli pomýšlíte na účast v některé další mezinárodní soutěži? Momentálně myslím více na odpočinek, než na soutěže, čímž samozřejmě nechci říkat, že už na žádnou soutěž nepojedu. Myslím, že soutěže jsou ideální motivací pro mladé hudebníky. Klavírních soutěží je na světě spousta, takže nebude trvat dlouho, než si vyberu další motivační cíl.

Nechme se překvapit co Marek v budoucnu dokáže. Je to bezesporu skvělý klavírista a jsem si jist, že o něm brzy ještě mnoho uslyšíme.

Michal Kaňka předává cenu Marku Kozákovi, foto Ivan Malý/Pražské jaro

Výkony mladých umělců posuzovali světově známí umělci. Předseda poroty Ian Fountain z Velké Británie, Profesor Ivan Klánský z Prahy, Giovanni Bellucci z Itálie – ten byl vítězem naší soutěže v roce 1993, Profesor Marian Lapšanský z Bratislavy, Martin Kasík z Prahy, který vyhrál naší soutěž v roce 1998, paní Katarzyna Popowa-Zydroń z Polska a Dang Thai Son z Vietnamu.

V oboru trubka soutěžili hudebníci z devatenácti států světa. I když počet Čechů (8) byl na startu docela vysoký, do druhého kola se dostal pouze Jakub Doležal z pražské HAMU a ve finále jsme byli již bez české účasti. První cenu si odnáší Huw Morgan z Velké Británie, druhou získal Mihály Könyves-Tóth z Maďarska, třetí příčku obsadil Mario Martos Nieto ze Španělska a čestné uznání Tsuruta Maki z Japonska.

Předsedou poroty v oboru trubka byl profesor Vladimír Rejlek. Ten působil v našich porotách již také v letech 2003 a 2010.

Ve všech oborech se říká, že technika ovládání nástroje, interpretace nebo dokonalost hry jde neustále kupředu. Viděl jste to i u letošních soutěžících? Domnívám se, že 13 let mé účasti v porotách Pražského jara není až tak dlouhá doba na erudované zodpovězení této otázky. Vždy záleží na tom, jací soutěžící se přihlásí, jaká je jejich kvalita a s čím v soutěži uspějí. Spíše bych zmínil skutečnost, která mě letos velice potěšila. Tou je neustále stoupající zájem o tuto soutěž. To jistě dokazuje počet přihlášených, který každým ročníkem vzrůstá. Myslím, že zajímavá je i úspěšnost kandidátů z méně tradičních zemí. Například Španělsko, Japonsko nebo poměrně velká účast korejských soutěžících, kde je cítit značný potenciál pro budoucnost. Úroveň si udržuje škola maďarská a překvapení minulé soutěže – Brazílie. Tradiční země laureátů – Francie letos zastoupení ve finále překvapivě neměla.

Eva Hazdrová Kopecká, ředitelka programu ČRo, s vítězi klavírní a trubkové soutěže PJ, foto Ivan Malý/Pražské jaro

Dalšími členy v porotě trubek byli pánové Eric Aubier z Francie a Jouko Harjanne z Finska – ti jsou našimi laureáty z roku 1987. Pánové Jan Broda z Brna a Zoltán Kovács z Maďarska obdrželi ceny v roce 1982. Tuto skvělou sestavu doplňovali ještě Frits Damrow z Nizozemska a Philip Smith z USA.

Celá soutěž proběhla ve velmi přátelské atmosféře a za veliké podpory diváků. Finále klavírů které se konalo v Rudolfinu 14. května, bylo již dlouho před tímto termínem úplně vyprodané. Tam jsme měli možnost slyšet dvakrát čtvrtý klavírní koncert L.v Beethovena a stejně tak dvakrát Chopinův první klavírní koncert. Vynikající výkony všech finalistů podpořil Symfonický orchestr FOK za řízení Petra Altrichtera. O den dříve – 13. května proběhlo v Rudolfinu třetí kolo trubek, kdy všichni soutěžící zahráli Koncert od Josefa Matěje a Johanna Nepomuka Hummela. Zde jsme viděli báječnou podporu od Symfonického orchestru českého rozlasu v čele s dirigentem Radkem Baborákem.

Stále mám v čerstvých vzpomínkách mnoho nádherných výkonů i skvělou atmosféru celé soutěže, ale již nyní se velice těším na náš další ročník, kdy se mezi 7. až 15. květnem 2017 utkají mladí mistři v oborech housle a cembalo.

Autor je předseda stálé soutěžní komise Pražského jara

Sdílet článek:

Aktuální číslo

Nejnovější