Ceny Thálie 2014: Kam se poděla liberecká Eva?

Podíváme-li se na jména nositelů letošních Cen Thálie za loňské umělecké výkony v operní oblasti, musíme být s výsledkem spokojeni. Ivana Veberová si Cenu Thálie za svou Mařenku v Prodané nevěstě režírované Janou Kališovou pro divadlo J.K. Tyla v Plzni bezesporu zaslouží, vždyť podala živý a soustředěný herecký výkon, který aby v této roli na našich jevištích pohledal (ve vedení hereckých postav je Jana Kališová jednou z nejlepších). Ivana Veberová zde ukázala své jevištní schopnosti v tom nejlepším světle – její Mařenka je kus praktického venkovského děvčete, které svému Jeníkovi dokáže i tajně podstrojovat a na jeho zjevnou „zradu“ zareaguje opravdu zemitě a nekompromisně. Kupodivu se její přirozený herecký talent projevil takto plně zatím jen v malé roli Černošky v Pilařově plzeňské inscenaci Vojáka a tanečnice, kde Ivana Veberová doslova zazářila v super vtipné pohybově perfektní a hudebně doslova antioperní roličce. Co si však pomyslet o vedení plzeňské opery i divadla, když místo ní přivezla na festival Opera 2015 ve všem všudy perfektní, štíhlounkou a všeobecně známou Dashu – a bylo po překvapení. Nezmínili jsme se zatím o pěveckém výkonu Ivany Veberové, pro niž je, myslím si, právě Smetanova Mařenka rolí, která jí dnes nejlépe sedí a přesně odpovídá jejímu současným pěveckým možnostem, aniž by na ni kladla jakkoli přehnané požadavky.

Aleš  Briscein, představitel Jeníka na premiéře plzeňské Prodané nevěsty, partner Mařenky v podání Ivany Veberové, získal Cenu Thálie 2014 za Jaroměra v Heřmanově-Fioreho inscenaci Fibichovy opery Pád Arkuna v Národním divadle. Není divu, protože přesně hlasově a dokonce i typově odpovídal sportovně oblečenému mladíkovi, jakým má Jaroměr v inscenaci být. Aleš Briscein je na vrcholu svých sil a byl by si ostatně Cenu Thálie zasloužil i za jiné loňské role. Jen škoda, že cenu na jevišti Národního divadla nepřevzal osobně, jsa vázán zahraničními závazky.

Zdenka Kareninová, foto Bohuslava Maříková

Sopranistce Zdence Kareninové byla udělena Cena Thálie za celoživotní mistrovství a zaslouží si ji v plné míře za bezpočet svých mladodramatických a později i dramatických rolí nejprve v Českých Budějovicích a později v letech 1967-1989 v brněnském operním souboru, kde patřila k oporám repertoáru. Svou chvíli slávy si přesvědčivě užila, děkujíc do výšin svému pěveckému pedagogovi a také životnímu partnerovi Konstantinovi Kareninovi a jsouc doprovázena svou krásnou a chytrou dcerou Annou Kareninovou, výbornou překladatelkou nejen knih.

Můžeme tedy být spokojeni s udělenými cenami a v tomto punktu i s prací operní komise a především s rozhodujícími hlasy kolegia Cen Thálie, které z nominovaných vybraly právě tyto umělce. V nominaci byly také Jana Foff Tetourová za Amneris v plzeňské Aidě a Jolana Fogašová za dvojroli Ježibaby a Cizí kněžny v Heřmanově českokrumlovské Rusalce, v širší nominaci pak: Luisa Albrechtová jako plzeňská Aida, Lenka Cafourková za roli Amora a La Folie v inscenaci Platée na znojemském Hudebním festivalu, Michaela Kapustová za Lišáka Zlatohřbítka v Národním divadle, Věra Poláchová za Antonii v libereckých Hoffmannových povídkách, Pavla Vykopalová jako Margit v pražské inscenaci Pádu Arkuna.

Posuneme-li se do mužské operní oblasti, byl v nejužším výběru vedle Aleše Brisceina rovněž Svatopluk Sem za roli Wolframa z Eschenbachu (a platí pro něj totéž, co pro Aleše Brisceina – že je to jen jedna z rolí, za niž by si nominaci zasloužil) a Nikolaj Višňakov za Kalafa v olomoucké inscenaci Turandot (režie Václav Málek, dirigent Petr Šumník). Do širší nominace byli zařazeni Miloš Horák, Alfio v inscenaci českobudějovického Sedláka kavalíra, Ondřej Koplík, Ferda v opavské inscenaci Cosi fan tutte, Josef Moravec, Mánek v liberecké inscenaci Evy, Ondřej Socha – Vašek v ústecké inscenaci Prodané nevěsty, Milan Vlček, Umělec v olomoucké inscenaci Ullmannova Pádu Antikrista.

Lívie Obručník Vénosová, foto Otto Hejnic

Výrazně mi chybí alespoň v té nejširší nominaci zcela mimořádný herecký a pěvecký, zkrátka komplexní výkon Lívie Obručník Vénosové jako Evy v liberecké inscenaci Foersterovy opery. Tato inscenace mimo jiné také díky jejímu výkonu (režie Linda Keprtová, dirigent Martin Doubravský) získala jednu z Libušek, konkrétně cenu kritiků na festivalu Opera 2015. Přiznávám, že nechápu, proč tento neobyčejně kvalitní výkon mladé pěvkyně zařazen nebyl. Zbývá jen dodat, že za nominacemi na Ceny Thálie v operní oblasti je na webových stránkách Herecké asociace podepsána odborná porota ve složení: Zbyněk Brabec (předseda), Jan Dehner, Magdaléna Hajóssyová, Helena Havlíková, Ivan Ruml, Pavel Stejskal, Tomáš Šimerda a Jan Štych. Nerozumím tomu – zdá se, že opravdu ne.

Sdílet článek:

Aktuální číslo

Nejnovější