Ředitel České filharmonie David Mareček pro ČTK prohlásil, že když se mu nepodaří úspěšně završit reformu této příspěvkové instituce, tak rezignuje. Věříme, že je to pouze signál dovnitř orchestru o vážnosti situace v čase činů a že to není floskule, kterou slýcháváme z úst nějakého politika. Je pravda, že reforma měla být již hotova a několikrát přinesla média zprávu, že se hráči a odbory s vedením dohodli. Šéf ČF by navíc chtěl, aby filharmonii přibyli abonenti i sponzoři. „Reforma České filharmonie byla to, proč jsem přišel. Pokud by se nepovedla, nesplnil bych svůj hlavní úkol. Věřím ale, že se to podaří,“ řekl v rozhovoru pro ČTK Mareček. Jistě záslužný cíl, jenomže neméně důležité bylo a je vytvoření mezinárodně renomovaného uměleckého vedení a pevné a komunikativní řízení. Je nezbytné, aby vedení Rudolfina bylo dlouhodobě stabilní i v oblasti intendantury. Bylo by krátkozraké uvažovat jen v horizontu ukončení reformy „firmy“. Časté střídání ředitelů mělo v minulosti neblahý dopad na fungování orchestru.
Úspěch reformy je také podmínkou pro navýšení každoročního rozpočtu o 42 milionů korun, které slíbil minulý ministr kultury Jiří Besser, což by doufám stávající ministryně Alena Hanáková měla dodržet. Koneckonců vloni bylo ministerstvo velmi štědré. David Mareček totiž převzal orchestr s desetiprocentním schodkem, rozpuštěn byl i rezervní fond. MK mu pomohlo 20 miliony korun, aby se rozpočet stabilizoval. ČF by mohla od ministerstva dostat ale ještě víc financí. Podle zprávy ČTK loni v listopadu zřizovatel odsouhlasil více než padesátimilionový příspěvek na projekt nazvaný Otevřené Rudolfinum. Podle ředitele Marečka jde „pouze o investiční peníze, které se musejí rozdělit do tří let“. Budou se za ně kupovat nástroje, opravovat a vybavovat Rudolfinum. Na koncerty, zájezdy nebo osobní náklady se podle něj použít nesmějí.
Podle informací HARMONIE usiluje vedení o změnu vnímání filharmonie v zahraničí a intenzivně se snaží dostat ČF do kvalitních lokalit pro zahraniční zájezdy. Orchestr se podle Marečka musí nejprve stát atraktivním partnerem s výbornou pověstí. „Potenciální partneři čekají, až v září k ČF nastoupí Jiří Bělohlávek a začnou fungovat nové projekty,“ řekl. O tom, jak dobře funguje síla značky „Česká filharmonie a Jiří Bělohlávek“, svědčí rostoucí zájem zahraničních agentur. Projevit by se to mělo už v roce 2013. Atraktivitu orchestru má zvýšit i Manfred Honeck, který bude od roku 2013 hlavním hostujícím dirigentem.
Reforma je sice důležitá, ale vedení a hráči si jistě uvědomují varovnou bilanci návštěvnosti koncertů, kdy dle ČTK tvoří jen 50 procent abonenti a celková návštěvnost je 76,65 procent. Zde je náskok Vídeňské nebo Berlínské filharmonie, s kterými by ráda ČF soupeřila, hodně velký.