Exotická Bajadéra uzavřela Den tance a zahájila festival Ruské kultury

Baletní soubor Národního divadla Brno se v pátek 29. dubna 2016 připojil k oslavám Mezinárodního dne tance, které probíhaly nejen v několika městech České republiky, ale i ve světě. Právě tento den uběhlo již čtyřiatřicet let od jeho vyhlášení svátkem tance. ND Brno navíc spojilo vrchol oslav se zahájením festivalu Ruské kultury v České republice.

Oslavy Mezinárodního dne tance s Baletem NdB, jak byla celá akce nazvána, začaly odpoledne otevřeným baletním tréninkem na piazettě před Janáčkovým divadlem a pokračovaly tanečním programem naplněným ukázkami z vybraných titulů repertoáru baletního souboru. Přihlížející diváci tak měli jedinečnou příležitost shlédnout vybrané exhibice ze současné i starší produkce Baletu NdB, a to zblízka, přímo na venkovním otevřeném prostoru.

Jako první se zúčastněným představili tanečníci Sayumi Nishii, Alessando Giovine a Vincent Tapia s ukázkou z projektu Choreografický ateliér. Následovalo Adagio ze 2. jednání brněnské inscenace Giselle, která byla na repertoáru v letech 2011 až 2014, v podání Eriko Wakizono a Ivana Popova a Duet ze Sofy – v letošní sezóně uváděné v rámci titulu Made in USA, který zatančili Ivona Jeličová a Uladzimir Ivanou.

Mezinárodní den tance, foto Jakub Jíra

Vrcholem večera se stalo večerní slavnostní uvedení Minkusovy Bajadéry s podtitulem Balet Gala, a to na jevišti Janáčkova divadla. Bajadéra zároveň odstartovala festival Ruské kultury, v rámci něhož se divákům vedle brněnských sólistů představili také ruští hosté – Michail Lobuchin, první sólista Velkého divadla v Moskvě a Alexandra Timofjejeva, první sólistka Kremelského baletu v Moskvě.

Premiéra klasického baletu Ludwiga Minkuse Bajadéra v úpravě, režijním a choreografickém nastudování Jaroslava Slavického v hudebním nastudování Pavla Šnajdra se uskutečnila v dubnu 2003, obnovená premiéra pak o deset let později. Slavnostní představení nabídlo výpravnou scénu, skvělé výkony a především již dva zmíněné ruské hosty – Michaila Lobuchina a Alexandru Timofjejevu.

Lobuchin, ač disponuje fyzicky poněkud subtilnější postavou než dominantní „domácí“ představitel Ivan Popov, prodchnul svěřenou figuru Solora dokonalým výrazem a především virtuozitou svých tanečních pohybů, které za nadšených diváckých ovací demonstroval na výbornou. Chvílemi neznatelně méně vkládala do svých výstupů jeho ruská partnerka Tiofjejeva v roli Gamzatti. Její výkon nabídl poutavou tvář, ženskost, herecký výraz a um, perfektní linie a (stejně jako její ruský kolega) graciózní provedení a lehkost pohybu. Příjemný kontrast k ní představovala domácí tanečnice Klaudie Radačovská v roli Nikie. Zkušená vynikající sólistka předvedla dokonalé výrazové, herecké a především taneční kreace, které si v ničem nezadávaly s ruskými hosty a za něž ji publikum rovněž odměňovalo bouřlivým aplausem.

Výpravné představení Bajadéry tak více než důstojně završilo oslavy tance a noblesně zahájilo festival Ruské kultury.

Sdílet článek:

Aktuální číslo

Nejnovější