Shrnout kypící bezbřehost hudby Johna Zorna, obdivuhodného génia hyperaktivity, do jediného večera (natož jednoho článku) je jistě holá nemožnost. Pražskému publiku se ovšem 20. června v prostorách Fora Karlín nabídne reprezentativní pohled do Zornova přepestrého světa. V rámci akce Bagatelles Marathon zahraje výběr ze skladatelova cyklu The Bagatelles (2015) plejáda špičkových hudebníků jazzových, klasických, rockových i nadžánrově avantgardních. Nechybí mezi nimi slavná jména John Medeski, Marc Ribot, Julian Lage, Mary Halvorsonová, Gyan Riley či Craig Taborn. A samozřejmě si zahraje i samotný principál.
Různorodá tvorba skladatele, multiinstrumentalisty, vydavatele, dramaturga i organizátora kulturního života Johna Zorna (1953, New York City) je skutečně běh na dlouhé trati. Jedna z nejvýraznějších postav avantgardní scény newyorského Downtownu dala úplně nový význam slovnímu spojení „posedlost tvorbou“. Nebo víte o jiném komponistovi, který vydává klidně i pět a více autorských dlouhohrajících desek ročně – a přitom každé nějakým způsobem zajímavé, hodnotné? Nejde přitom zdaleka jen o improvising a už dávno ne o hudbu aleatorní. Vedle toho vede John Zorn vlastní gramofirmu, produkuje alba spřízněným interpretům, komponuje pro film a divadlo, edituje řadu knih o hudbě, provozuje neziskové koncertní prostory The Stone v newyorské Greenwich Village, organizuje workshopy, vystoupení a festivaly. A ještě stíhá koncertovat napříč planetou. U nás poprvé vystoupil v roce 2000. Na druhou návštěvu Prahy už byl nejvyšší čas.
Pouhé bagately?
Název celého cyklu i jeho zkráceného koncertního provedení nemá posluchače oklamat. Jak prozrazují recenze předchozích provedení, John Zorn opravdu sestavuje repertoár koncertů řady Bagatelles Marathon z krátkých, často i odlehčených a přístupně melodických skladbiček. Jenže jde o bagately podle „zornovského“ měřítka! Příznivci a znalci díla hudebního avantgardisty se nebojí, že by Zorn otrocky naplnil definici bagatel jako snadného poslechu k odpolední kávě. Autor nezanevřel ani na atonalitu, ani na disonance, ani na komplikované harmonie, aranžérské rafinovanosti, sonické ataky, na prostor pro volnou improvizaci. Jistě, velebných pasáží se chystá dostatek. Třeba příležitostné duo klasického kytaristy Gyana Rileyho (nedávno jsme ho u nás slyšeli spolu s otcem Terrym Rileym) a jazzmana Juliana Lage hrává konejšivé, něžné miniatury Představu si snadno uděláme podle alba Midsummer Moons (2017) se skladbičkami inspirovanými „shakespearovskou představivostí, romantickou scenérií letních večerů a magií Měsíce.“
Zároveň však dojde i na mnohem drásavější a dravější kusy. Třeba v provedení projektu Asmodeus, ve kterém hraje na zkreslenou kytaru Marc Ribot, na baskytaru Trevor Dunn a na bicí Kenny Grohowski. Styl tria Asmodeus, dirigovaného či spíše k energetickému zvukovému výronu „hecovaného“ samotným Zornem, bychom snad mohli označit jako jazzový metal. Samozřejmě nápaditý a rafinovaný, jak je v případě Zornových kompozic zvykem. Obrázek si opět snadno uděláme třeba prostřednictvím YouTube, kde najdeme amatérský záznam z provedení Bagatelles Marathon ve Philharmonie de Paris z roku 2017. A samozřejmě také na albu Asmodeus (Book Of Angles Volume 7) z roku 2007, i když tato nahrávka zachycuje ještě skladby z předchozího cyklu Masada Book Two – The Book Of Angels. Právě na naprosté odlišnosti uchopení jednotlivých melodií přece cyklus The Bagatelles stojí. „Kompozice byly dopředu zamýšleny tak, aby je mohla interpretovat opravdu široká škála muzikantů,“ předeslal autor v době vzniku díla. Jedno je jisté. Přestože celý Zornův maraton obvykle trvá až pět hodin, nudit se nebudeme. Divák by se měl spíše připravit na překvapení za každým rohem.
Toto je zkrácená verze, kompletní článek v HARMONII 6/2019 (koupit)