Letní škola ve Valticích

Mezinárodní letní škola staré hudby ve Valticích patří dodnes k nejvýznamnějším kurzům tohoto zaměření a má u nás i nejdelší tradici. Již po čtyřiadvacáté se letos ve Valticích setkali zájemci o starou hudbu a tanec, ať už profesionální či amatérští hudebníci a tanečníci, lektoři, muzikologové a další. Nabídka tříd byla opět velice široká a pestrá, novými lektory letos byli například Lászlo Borsódy, hráč na barokní trubku a cink, Dorothée Wortelboer, která vedla třídu renesančního tance či Gábor Prehoffer, jehož virtuózní hru na zobcovou flétnu bylo možné slyšet na jednom z večerních koncertů v areálu valtického zámku. Po několika letech se zúčastnil letní školy též Daniel Deuter, který vyučoval hře na barokní housle. Kurzy byly zahájeny slavnostním hudebním průvodem účastníků kurzů pod vedením Michaela Pospíšila, který dovedl celé shromáždění až na zámecké nádvoří. Zde letní školu oficiálně zahájil její umělecký ředitel Marc Niubò, jehož proslov doplnila taneční intermezza. Ta doprovázel komorní soubor v čele s hobojistou Marcelem Plavcem. Velmi příjemným zpestřením večerů byly lektorské koncerty, které se konaly povětšinou ve Španělské konírně, jež je součástí valtického zámku, případně ve farním kostele Nanebevzetí Panny Marie. Výjimku měl tvořit koncert s názvem „J. Ch. Bach a instrumentální hudba 18. století“, jehož uvedení bylo plánováno na Janohradě v lednickém areálu. Z důvodu nepřízně počasí se ovšem konal ve Španělské konírně, což ale samozřejmě na jeho kvalitách nic neubíralo.

Vrcholem celé Mezinárodní letní školy staré hudby ve Valticích, ke kterému směřovalo úsilí všech účastníků, byly bezpochyby třídní přehrávky a závěrečný koncert studentů. Absolventi jednotlivých tříd zde měli prostor k předvedení skladeb, které v průběhu kurzů nastudovali. Nutno podotknout, že to byl velký zážitek nejen pro účinkující, ale zejména pro přítomné posluchače. Letní škola ve Valticích je výjimečnou příležitostí, jak se seznámit se zcela odlišným způsobem hry na vybrané hudební nástroje, zpěvu či tance, než se zpravidla vyučuje na uměleckých školách a konzervatořích bez zaměření na starou hudbu, a to v mnohých ohledech. Je velice pozoruhodné, jakého efektu lze při hře na kopie dobových nástrojů dosáhnout, například použijeme-li jiného frázování, smyků, jiné práce s dechem a nátiskem u dechových nástrojů apod., než jak tomu bývá u provádění staré hudby na moderní nástroje ve většině našich uměleckých škol. Hudba v takovéto interpretaci, která se ve Valticích vyučuje, pak dostává patřičný lesk a interpreti mnoho nových možností přístupu k nastudování hudebních děl. To samozřejmě platí i pro vokální a jiné obory, avšak ve Valticích jsme si této skutečnosti mohli povšimnout zvláště u barokního hoboje, barokních houslí či loutny. Letní škole ve Valticích přejeme, aby si i nadále získávala nové a nové účastníky a zájemce o starou hudbu, protože věříme, že právě rekonstrukce autentické interpretace hudby na dobové nástroje je velkým obohacením pro všechny hudebníky se zaměřením na starou hudbu a klíčem k jejímu studiu.

Sdílet článek:

Aktuální číslo

Nejnovější