Institucí, které jsou vzletně označovány jako národní stříbro či poklad, je pěkná řádka. Některé zrcadlí sluneční paprsky, jiné jsou zašlé, ale všechny se snaží mít co nejvíce lesku. Pražské jaro, festival s rozpočtem více než 80 milionů korun, jakkoliv je počítání ošidné, připravilo pro rok 2015 v některých parametrech hodně naleštěný sedmdesátý ročník. Na hlubší úvahu bude ještě hodně času, v posledním měsíci 2014 mi dovolte jen letmou glosu.
Decentní linií je reflexe výročí konce 2. světové války. Petrohradská filharmonie, jeden z magnetů festivalu, zahraje Šostakovičovu „Leningradskou“ (sedmou) symfonii a Orchestr Berg Songs od Wars I Have Seen Heinera Goebbelse, jenž dílo nejen nastuduje, ale bude české premiéře i přítomen! S velkou nadsázkou je možné symbolicky vnímat sympatickou skutečnost, že PJ zahájí Severoněmecký rozhlasový orchestr Hamburg s Thomasem Hengelbrockem, kdy poprvé v dějinách festivalu bude hrát Mou vlast německý orchestr, a tečku obstarají „váleční vítězové“: Britové – Royal Philharmonic Orchestra – a Rus, dirigent Vasilij Petrenko… Do skupinky mezinárodně respektovaných orchestrů patří bezpochyby i Budapest Festival Orchestra se svým zakladatelem a šéfem Ivánem Fischerem (podle kuloárových informací je prý v okruhu lidí, kteří jsou zvažováni na post šéfdirigenta Berlínské filharmonie) a Orchestra dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia s charismatickým Antoniem Pappanem, který v něm prý není, což je od Berliner Philharmoniker chyba. Od PJ se vždy očekává šňůra hvězd světového renomé. Tentokrát to budou například Julian Rachlin, Maria João Pires, Murray Perahia, Paul Lewis. A nelze zapomenout, že Českou filharmonii bude řídit Jukka-Pekka Saraste. Hlavně proto očekávám, že jejich koncert s hudbou Weberna, Korngolda a Brahmse bude patřit mezi nejlepší festivalové projekty. Navíc Korngoldův Houslový koncert zahraje Vilde Frang, která ohromila před dvěma lety Čajkovského koncertem na Dvořákově Praze. Pochvalu zaslouží PJ i za pozvání například Pires, Akademie für Alte Musik Berlin nebo náročný program koncertu Pražského filharmonického sboru. Viděno v kontextu světových festivalů by však PJ prospěla větší odvaha jak v dramaturgii, tak v košatosti vějíře umělců, kteří jsou do Prahy zváni… Stejně jako v roce 2014 proběhne Víkend komorní hudby, už méně české, ale hlavně světové, včetně kuriózního večera s jednou pianistkou a pěti kladívkovými klavíry.
Tradiční soutěž Pražského jara (67. ročník) zažila dramatickou proměnu v obsazení Stálé soutěžní komise. Opustili ji její dosavadní předseda Jiří Hlaváč, Zuzana Růžičková, Václav Riedlbauch a Ivan Klánský. Novým předsedou byl jmenován cellista Michal Kaňka, novými členy jsou skladatel a hudební režisér Jiří Gemrot, klavírista Martin Kasík a klarinetista Vlastimil Mareš. Ze „staré gardy“ v komisi zůstává Stanislava Střelcová. Od nového vedení soutěže očekávám transformaci a zároveň oborovou stabilizaci. V roce 2015 se bude zápasit v oborech flétna a klarinet. (Více informací o festivalu na www.festival.cz)