Už po sedmadvacáté se koncem srpna (od 13. 8 do 27. 8) konala v rakouském regionu Semmering čtrnáctidenní Mezinárodní letní akademie isaMasterClass 27. Jsou to mistrovské hudební kurzy, které pořádá Universität für Musik und darstellende Kunst Wien v rámci isaFestivalu. Kurzy jsou vedeny uznávanými umělci a bezesporu znamenají úspěšný start hudební kariéry profesionálního života každého hudebníka. Jsou otevřené všem studentům vysokých hudebních škol z celého světa. Letos se do Semmeringu sjelo na 300 studentů od Evropy po Japonsko.
Z České republiky se letní akademie isaMasterClass zúčastnili z dechového z Akademie múzických umění v Praze 2 studenti a já jsem měl to štěstí, že jsem byl na mistrovské kurzy vybrán již podruhé, letos jako jediný z JAMU v Brně. Navíc jsem měl možnost požádat o podporu Nadaci Život Umělce a bylo mi vyhověno. Její činnost je založena zejména na podpoře mladých začínajících umělců – pomáhá jim zprostředkovávat stáže, mistrovské kurzy, podporuje účast na významných soutěžích domácích i zahraničních. Této podpory si velmi vážím.
Po celou dobu pobytu bylo o nás po všech stránkách skvěle postaráno, veškerá organizace všech souvisejících festivalových i studijních aktivit byla na špičkové úrovni. Střídala se zde nabitá pracovní atmosféra s individuální výukou, výukou komorní hry a neopakovatelnými festivalovými akcemi. Absolvoval jsem řadu koncertů skvělých sólistů, komorních souborů, účastníků kurzů, workshopů, baletů, operních představení, soutěží, návštěv muzeií. Mnohdy dvě až tři z těchto úžasných akcí denně po celé oblasti Semmeringu, zahrnujících například města Baden, Neunkirchen, Mürzzuschlag, Vídeň, Payerbach a další.
Výuku hry na fagot jsem navštěvoval u dvou významných pedagogů. Profesora Carla Colomba, původem Itala, který vyučuje hru na fagot na Vysoké škole Conservatoire National Superieur de Musique de Lyon ve Francii a v Lausanne Conservatory ve Švýcarsku. Dalším vynikajícím pedagogem a světovou fagotovou špičkou byl norský fagotista Dag Jensen, profesor na Hochschule für Music und Theater v Mnichově. Měl jsem také možnost vystoupit jako sólista na koncertech v Payerbachu, Schlöglmühlu a v Raachu am Hochgebirge s komorním triem. Vyučovací hodiny u obou pedagogů byly pro mě vždy velkým zážitkem. Velmi jsem si užíval osobního setkání s pedagogy a umělci, které jsem do této doby mohl vidět a slyšet pouze na CD.
Navštívil jsem také dům v Mürzzuschlagu, ve kterém pobýval od léta 1884 devět měsíců Johannes Brahms a kde složil svoji 4. symfonii. Dům slouží v současné době jako muzeum s možností pořádání koncertů. Stejně tak jsem navštívil dům v Badenu, kde pobýval Ludwig van Beethovenu v letních měsících v létech 1821 – 1823. Zde složil podstatné části 9. symfonie. I tento dům je využíván jako muzeum a je to jediné muzeum tohoto druhu na světě.
Nejenom studium hry na fagot, ale celý pobyt v Semmeringu – Payerbachu a možnost účastnit se festivalového hudebního života, byly pro mě nesmírným zážitkem, zkušeností a pobídkou do další intenzívní práce. Proto bych přál i dalším studentům, aby se mohli zúčastnit tak skvělého a podnětného setkání s vynikajícími umělci, vyučujícími pedagogy, i se studenty vzdálených zemí.
Autor textu je student Janáčkovy akademie múzických umění v Brně.