Zajímavých premiérových barokních hudebních projektů u nás utěšeně přibývá. Jestliže koncertní projekty mají většinou úroveň srovnatelnou se zahraničím a pár z nich dokonce s evropskou špičkou, výsledek operních projektů odvisí od objemu financí, osobnosti, která stojí za uměleckou úrovní, kvality zpěváků a instrumentalistů a genia loci. Ve dnech 9. a 10. září se uskuteční prezentace projektu, který by mohl vzbudit zájem odborné i laické veřejnosti. V barokním zámeckém divadle v Českém Krumlově zazní buffo opera Dove e amore e gelosia (Kde je láska, je i žárlivost) od Giuseppe Scarlattiho, 1718 – 1777 (libreto: Marco Coltellini); údajně v historické rekonstrukci. Představení se uskuteční v rámci mezinárodní konference Svět barokního divadla, kterou organizuje ve spolupráci se Správou hradu a zámku a Národním památkovým ústavem Nadace barokního divadla. (Záznam projektu zajišťuje firma BVA International.) Při realizaci se prý budou respektovat veškerá pravidla, principy a výrazové prostředky typické pro barokní divadlo, jako je světlo, dekorace, mašinérie a efekty, obsazení orchestřiště, kostýmy… Partitura opery byla nalezena v českokrumlovském státním archivu a je jisté, že byla v tomto divadle provedena. Giuseppe Scarlatti dostal totiž od J. A. Schwarzenberga objednávku zkomponovat pro slavnosti v roce 1768 komickou operu. Jednalo se o představení u příležitosti svatební návštěvy jeho syna Jana Schwarzenberga dne 24. července roku 1768. Operu dirigoval sám skladatel. (Giuseppe Scarlatti, synovec Domenica Scarlattiho, žil od roku 1739 v Římě, poté ve Florencii a do roku 1744 v Lucce. Se svojí ženou Barbarou, operní zpěvačkou, pobýval krátce ve Vídni, pak se vrátil do Itálie. Působil také krátce ve Španělsku a v Neapoli, ale potom žil především v Benátkách a ve Vídni. Složil více než 30 oper.)
S ohledem na náročnost projektu byla realizace rozvržena do dvou let. V září roku 2010, po zpracování dochovaných hudebních podkladů a hudebního nastudování, proběhlo první koncertní představení v Maškarním sále zámku. Projekt vyvrcholí právě v září. O televizní záznam v High Definition a vydání DVD projevily zájem renomované zahraniční televizní společnosti. Vedle České televize Arte France, ORF, NRK, NHK Tokyo a další.
Režijní nastudování připravuje Ondřej Havelka, jenž nejednou prokázal cit pro dobový étos realizovaných oper, hudební nastudování a tím i největší odpovědnost leží na bedrech Vojtěcha Spurného, který je znám jako doprovazeč Dagmar Peckové a znalec starší hudby. (Mimo jiné pracoval i v Zámeckém divadle v Drottningholmu. Se souborem barokních nástrojů Musica Salutaris uvedl v červnu roku 2000 v zámeckém divadle v Litomyšli českou premiéru první dochované opery Jacopa Periho Euridice.) Doprovodný ansámbl má pracovní název Schwarzenberský dvorní orchestr. Předpokládám, že to budou většinou mladí hudebníci s hlubokou znalostí poučené interpretace hudby 18. století. Sólových partů se ujmou sólisté Národního divadla Kateřina Kněžíková, Jaroslav Březina, Lenka Máčiková a Aleš Briscein. Vojtěch Spurný se brání označení „historická rekonstrukce“ a mluví o obnovené premiéře v původním prostředí. Výsledek bude nepochybně hodný pozornosti.