Fidelio „pro chudé“

Leonora (Ruth Staffa ) nepřesvědčuje pěvecky (nepříliš znělý hlas nevýrazné barevnosti) ani představitelsky, rovněž Michaelu Renierovi zjevně svědčí spíše romantické opery italské či francouzské, neboť postrádá schopnost ztlumit, zjemnit svůj hlasový projev ve jménu klasické hudebnosti. Naprostým fiaskem bylo obsazení Alfreda Wernera do role Pizarra (záskok za náhle onemocnělého Pavla Kamase). Pěvec (dávno již za zenitem své kariéry) se marně snažil diváky přesvědčit o tom, že roli alespoň čistě zazpívá a herecky jí dodá zdání bohorovné nadřazenosti.

V závěru opery neočekávejme kýženou katarzi – osvícený ministr Don Fernando je jenom dalším vojenským manekýnem, povýšeně si pohrávajícím s koženými rukavicemi. A obecenstvo? To patří k vězňům, neboť je v hledišti hlídají vojáci s namířenými zbraněmi.

Pokud jsme neodcházeli z divadla zcela zničeni tragikomickým zážitkem, má na tom zásluhu výborný Pančíkův operní sbor , Martina Bauerová jako Marzellina, Zoltán Korda (Jaquino), elegantní ministr Jana Hladíka , ale především vynikající pěvec a herec, charismatický Richard Novák v roli žalářníka Rocca.

Sdílet článek:

Aktuální číslo

Nejnovější