Hvězdný benefiční galakoncert Juana Diega Flóreze

Světoznámý peruánský tenorista Juan Diego Flórez založil v roce 2011 ve své rodné zemi organizaci „Sinfónia por el Perú,“ která pomáhá chudým dětem a mládeži ze sociálně slabých společenských vrstev věnovat se hudbě a najít prostřednictvím muziky a setkávání novou perspektivu života. Letos byl v rakouské metropoli ustanoven veřejně prospěšný spolek „Přátelé Juana Diega Flóreze,“ jenž podporuje hudební a pěvecké vzdělávání dětí i mládeže, podílí se na realizaci kurzů, sympózií, výstav, workshopů a vydávání publikací souvisejících s činností  organizace.

Ve Vídeňské státní opeře inicioval slavný peruánský pěvec charitativní hudební setkání nazvané „Juan Diego Flórez a přátelé na koncertě pro Sinfoníi por el Perú.“ Benefiční gala s účastí hvězdných operních sólistů se uskutečnilo ve vyprodaném divadle 12. dubna 2015. Mimořádný program otevřela sugestivní a emocionálně působivá videoprojekce z Jižní Ameriky nabízející pohled na mladou generaci žijící v nuzných podmínkách. Děti v rozhovorech s Flórezem hovořily o své lásce k hudbě a přáních sdílet s publikem své výkony a radost ze hry. Reportáž upozornila na pozitivní aspekty z provozování skladeb, zlepšení výkonů ve škole, učení se sociálnímu chování vzájemné podpory, disciplíně, aspiraci na perfekci, směřování ke společnému cíli, odvrácení od negativních vlivů agrese, drog, kriminality a nalezení nového smyslu lidského života.

Projekt spojený s ideou záchrany osudů člověka prostřednictvím síly hudby byl ve Vídni podpořen velkými pěveckými osobnostmi. I když ředitel Dominique Meyer nečekaně publiku oznámil, že Anna Netrebko se ze své účasti omlouvá, ačkoliv ji i tištěný program avizoval, přivítali návštěvníci změny v programu aplausem. Uměním na vysoké interpretační úrovni, elegancí projevu, brilancí techniky disponovali všichni sólisté: Cecilia Bartoli, Anna Bonitatibus, Aida Garifullina, Valentina Naforniță, Ildar Abdrazakov, Celso Albelo, Alessio Arduini, Juan Diego Flórez, Vittorio Grigolo, Michele Pertusi, Luca Pisaroni a Clemens Unterreiner.  

Valentina NafornițăSymbolicky se na pódiu představil mezinárodní Harmonický symfonický orchestr, který svou činnost zahájil koncertem při OSN v Ženevě 10. prosince 2014. Harmonia Symphony Orchestra založil Juan Diego Flórez a dirigent Pablo Mielgo. Těleso se skládá z hráčů různých zahraničních programů podobných projektu Flórezovy organizace, tvoří je zástupci např. z El Sistema Italia, El Sistema Venezuela, Escuela de Música Papageno z Chile, Fundación Bravura Bolivia, New World Symphony Academy z Miami, Sinfonía por el Perú, Superar Austria, Verbier Festival Orchestra. Tentokrát sestavu obohatilo i patnáct členů Vídeňské filharmonie.   

Mimořádný program s leskem interpretační exkluzivity nabídl známé operní árie a duety z děl W. A. Mozarta, G. Bizeta, G. Rossiniho, J. Offenbacha, G. Verdiho, A. Dvořáka, J. Masseneta, E. De Curtis a J. Serrana. Ukrajinský dirigent Andriy Yurkevych přistoupil k nastudování s obrovskou péčí, žádného z pěvců nezastínil a v tempech i dynamice vedl hráče neobyčejně citlivě.

Po rozverné úvodní ouvertuře La Vie Parisienne J. Offenbacha, zazpíval árii Au mont Ida ze skladatelovy opery Krásná Helena Juan Diego Flórez. V dramatickém projevu plném mnoha detailních nuancí v přesných gestech, hravé mimice a kreativitě pěveckého i hereckého ztvárnění předal pěvec svým kolegům laťku nejvyšší. Publikum dokázal jemnostmi vyjádření náhle rozesmát a provést během krátké doby pestrou jasně sdělnou škálou citů zvýrazněných úžasnými dynamickými přechody v širokém rozpětí hřejivého témbru. Luca Pisaroni, Anna Bonitatibus a Alessio Arduini s galantností projevu, vznešeností a velkou dramatičností zazpívali vysoce vytříbeným uměním interpretace každý po jedné árie z oper Don Giovanni a Kouzelná flétna W. A. Mozarta. Program začal gradovat po nádherném živě rozehraném a pěvecky zářném duetu Se inclinassi a prender moglie z Rossiniho opery Italka z Alžíru v podání Juana Diega Flóreze a Ildara Abdrazakova. Po jejich výkonech a dalších nadcházejících sólistů publikum pronášelo mnohanásobné ovace slovy Bravo. Michele Pertusi zpíval distingovaně árii La calunnia z Rossiniho opery Lazebník sevillský,  a když po jeho ovacích vystoupila na místo dříve ohlášené Anny Netrebko na pódium Valentina Naforniță v árii Měsíčku na nebi hlubokém z Dvořákovy opery Rusalka, nechal dirigent poprvé po skladbě orchestr hráčů postavit k zaslouženým ovacím. Celou skladbu prodchnul dirigent nesmírnou jemností v dynamice i stylu provedení vystihujícím magickou noční atmosféru. Naforniță měla krásné a oslnivé výšky, a i když z pěveckého přednesu bylo znát, že je cizinka, procítila na správných místech svou výslovností přesný význam slov. Ve dvouhodinovém programu bez přestávky si Flórez skvostně zazpíval Verdiho duet E Il sol dell ‚anima s Aidou Garifullinou z opery Rigoletto. Vynikající byl v komické interpretaci s Cecillií Bartoli, se kterou zpíval duet Tutto è deserto z Rossiniho opery Popelka, při níž vstoupil na pódium až při znění hudby, obešel dirigenta tváří v tvář, přecházel s vtipem gest i pěveckého výrazu ze strany na stranu, čekal netrpělivě na svou kolegyni Bartoli, která přišla v kostýmu uklízečky s koštětem, jež brzy odhodila, aby se svižně a koketně mohla pohybovat v honičkách s Flórezem na pódiu i před dirigentem mezi hráči. Publikum jim aplaudovalo s nadšením, neboť vše herecky a pěvecky předvedli oba v exkluzivní záři nejvyšší profesionální úrovně.

Vittorio Grigolio, Valentina Naforniță a Juan Diego Flórez

Sošnější, dramaticky silné, ale ve srovnání s Flórezem lehce monotónnější projevy, přednesli Ildar Abdrazakov ve Verdiho árii z opery Don Carlos, Clemens Unterreiner v árii z Bizetovy opery Carmen a Celso Albelo v Serranově zarzuele El Trust de los Tenorios. Orchestr všichni podnítili k prudkým dramatickým a tanečním emocím stylového provedení. 

Vittorio Grigolo strhl rovněž publikum k bouřlivým ovacím po proslulé árii E lucevan le stelle z Pucciniho opery Tosca, zasloužený potlesk sklidil i první klarinetista Vídeňské filharmonie Ernst Ottensamer, kterého vyzval dirigent k úklonu po krásném dlouhém tklivém sóle. Před závěrem nadchla hlediště Valentina Naforniță líbeznou árií , mi chiamano Mimì z Puciiniho opery Bohéma a Juan Diego Flórez zazářil opět v árii Pourquoi me réveiller z Massenetovy opery Werther. Než se všichni pěvci, s výjimkou Cecillie Bartoli, rozloučili s návštěvníky galakoncertu skladbou Non ti scordar di me Ernesta De Curtis, poděkoval Flórez publiku a účinkujícím za vřelou podporu, krásné výkony, citlivý a hudebně poučený poslech a srdečnou atmosféru. Benefiční galakoncert skončil dlouhým poděkováním publika v reakci Standing Ovation.    

Pokud chcete finančně Flórezovu organizaci podpořit, bližší informace naleznete na webových adresách jihoamerické organizace Sinfonía por el Peru (sinfoniaporelperu.org) a nově zřízeného vídeňského spolku Přátel Juana Diega Flóreze (juandiegoflorez.org). Jistě budou dary přijaty s velkou radostí a vděčností.

Sdílet článek:

Aktuální číslo

Nejnovější