Závěrečný koncert cyklu Pražských múz v kostele sv. Vavřince ve středu 18. dubna rozezněl klavír pod rukama bulharské umělkyně Vanyi Peshevy. Precizní interpretace dvou částí z Ravelova Kašpara noci zaujala od prvních tónů mimořádně kultivovaným virtuózním podáním, citem pro impresi a technikou, která skutečně okouzlila. Vanya Pesheva absolvovala studia v Sofii a v Římě, vedle koncertů sólových i komorních se věnuje také systematicky pedagogické činnosti. Klavíristka svůj talent využívá naplno ve studiu a prezentaci děl autorů nejrůznějších období, vždy s ojedinělou empatií i brilantní technikou a disponuje také bohatou úhozovou škálou.
Posluchači koncertu Pražských múz její výrazové umění ocenili vzápětí – po známé Ravelově skladbě uvedla Pesheva dvě skladby bulharské autorky Albeny Petrovic Vratchanské, žijící a působící v Lucembursku. Skladby z roku 2016 přidávají k hudbě další zvuky. V Mirages… Encore loin, plus loin, plus loin se setkáme s nevšedním souzněním klavíru a závěsných zvonečků, v Mirages… Hommage a Sevdana ke klavíru připojila Pesheva zvuky skleněné misky a ozvučného dřívka. Působivé kompozice skladatelky, jež má na svém kontě přes 600 skladeb nejrůznějších žánrů, obohatilo mimořádné vcítění pianistky a utvořilo moderní zvukové básně, jemně i důrazně vyvažující každý tón, dozvuk, cinknutí i ticho. Publikum skutečně ani nedýchalo a ocenilo umělkyni za tento zážitek velkým potleskem. Ve druhé části večera zazněla skladba Sylvie Bodorové Dža more pro sólovou violu v podání Kristiny Fialové. Lepší interpretku si pořadatelka koncertního cyklu Eva Garajová nemohla vybrat, viola v rukou Kristiny Fialové skutečně zpívá i hoří, emočně vypjatá skladba zaujala auditorium o to více, že byla přítomna i sama autorka, která pro Fialovou skladbu přepracovala a ta ji uvedla premiérově před časem na své nahrávce. Následující Sonáta č. 5 Alexandra Skrjabina zazářila opět pod rukama Valyi Peshevy, která s virtuózně strukturovanými úhozy prokázala, že prakticky nemá limity ani v technice, ani ve výrazu.
Koncert uzavřela hudba Michala Müllera s cyklem písní Jin-Jang, v němž vystoupila s klavíristkou a violistkou také mezzosopranistka Eva Garajová. Písně má pěvkyně dokonale zažité a s doprovodem Peshevy a Fialové tak vyzněly jedinečně s plnou dramatičností a naléhavostí. Radost ze souhry a vzájemného porozumění se přenesla na posluchače a doznívala v komorním prostoru kostela sv. Vavřince ještě dlouho po závěrečném potlesku.