Kvalitní, ale… zakončení Podzimního festivalu duchovní hudby

Olomoucký chrám Panny Marie Sněžné byl dějištěm závěrečného koncertu 24. ročníku Podzimního festivalu duchovní hudby. Hlavním dílem večera byla Messa di Gloria pro tenor, bas, sbor a orchestr Pietra Mascagniho, kterému předcházela píseň Vocalise, Op. 34, No. 14 Sergeje Rachmaninova. O provedení děl se postarala Filharmonie Brno, Český filharmonický sbor Brno pod vedením Petra Fialy, sopranistka Kateřina Kalvachová, tenorista Tomáš Černý a barytonista Jiří Brückler. Představení řídil Jaromír Michael Krygel.

V chrámu Panny Marie Sněžné to v sobotu praskalo ve švech. Návštěvnost koncertů vypovídá o velké oblibě Podzimního festivalu duchovní hudby. V případě závěrečného koncertu byl ovšem kostel téměř úplně plný, a i věkové složení posluchačstva bylo velmi pestré. Důvodem k velké účasti mohlo být také symbolické oslavení volby nového biskupa.

Přestože hlavním dílem byla Mascagniho Messa di Gloria, závěrečný koncert otevřela Rachmaninova skladba Vocalise. Jedná se o poslední ze 14 Romancí, op. 34 s doprovodem klavíru. V tomto případě ovšem sopranistčin zpěv doprovázel celý orchestr v instrumentaci vyhotovené samotným Rachmaninovem. Existuje nepřeberné množství jednotlivých instrumentací skladby od různých autorů, přičemž Rachmaninov vyhotovil ještě ryze orchestrální fakturu bez sólového hlasu. V případě verze se sólovým hlasem tvoří smyčcová sekce především harmonické pozadí a funguje jako opora zpěvního hlasu. Z hudební faktury občas vystupují i další orchestrální nástroje obohacující výslednou barvu, ale jemná ostinata smyčců představují převážnou část doprovodu. Provedení bylo skutečně příkladné, barevně vyvážené a celé směřovalo k jedinému vrcholu, ve kterém se kupilo největší množství energie, dramatu a napětí. Zpěvaččin výkon uměřeně osciloval mezi nezdobeným, rovným tónem a rozechvělým vibratem, a to vždy velmi citlivě vzhledem k aktuální náladě díla. Jednalo se o umírněný začátek před honosnou a podstatně hlučnější Mascagniho Messa di Gloria

 , foto PFDH

Mascagniho mše hovoří ke svým posluchačům učesaným, převážně homofonním, tonálním a líbivým hudebním jazykem. Autorovi se nedá upřít značná melodická invence a zřídka se vyskytující harmonicky odvážnější postupy, ovšem o polyfonii nebo modernistických postupech, které v době vzniku skladby byly ostatně teprve v plenkách, nemůže být vůbec řeč. Mše je tedy téměř předurčena se líbit širokému spektru posluchačů – hlasitá, homofonní, melodická, úderná a dramatická. Skladby tohoto typu mohou velmi dobře fungovat, pokud všechny složky tvoří organický celek s maximální přesností. Teprve pak nebude burácející forte orchestru impresionistická barevná skvrna, ale jednoznačná a konkrétní hudební linie. V případě závěrečného koncertu Podzimního festivalu duchovní hudby se ze strany Filharmonie Brno jednalo o solidní, ale nikoliv bezchybný výkon. Výsledný zvuk působil nebývale opatrně, nejistě, a dokonce nebyl ani vždy rytmicky bezchybný. Například úder činelů v závěru části Cum Sancto Spiritu, který zazněl v podstatě až na lehkou dobu, je jedním z těch větších přešlapů. Nejistý flažolet v závěru kadence pak jedním z těch menších. Mírně neohrabané bylo také zrychlení pohybu v části Qui tollis. Změny tempa obecně působily tělesu problémy, ale zde bude patrně na vině spíše dirigent Jaromír Michael Krygel, který ne vždy zřetelně komunikoval s orchestrem. Že je Filharmonie Brno schopna skutečně pozoruhodných výkonů mohou dosvědčit například koncerty z právě probíhajícího Moravského podzimu, kde orchestr předvedl skutečně precizní a kvalitní interpretaci podstatně náročnějších děl. Trochu se tak nabízí otázka, kolik přípravy skladbě orchestr skutečně věnoval, a zda spíše nestudoval náročná díla 20. století a s jistou blahosklonností neočekával, že takto tradiční dílo zvládne bez větších problémů. Ano, dílo odehráli, a ano, potlesk byl zasloužený, ačkoliv dlouhotrvající a ve stoje byl možná přece jen mírným nadhodnocením výsledného výkonu. Český filharmonický sbor Brno se představil kvalitně a až na mírně nejistý začátek vyzněl ve výsledku konzistentně. Sólisté zaslouží ocenění, a to v podstatě v celé své zvukové paletě, avšak ani oni se nevyhnuli nutnosti dolaďovat výsledný tón. Jiří Brückler mírně zakolísal v části Benedictus, ale situaci nakonec zvládl, jeho občas až příliš důrazné sykavky však částečně rušily. Tomáš Černý předvedl v podstatě bezchybný výkon.

Závěrečný koncert Podzimního festivalu duchovní hudby se určitě řadí mezi ty kvalitní. Výkon však stěží můžeme počítat za stoprocentní, a přestože líbivou Mascagniho skladbu publikum ocenilo mírou vrchovatou, našly se nedostatky, které u jinak excelentní Filharmonie Brno trochu zamrzí. Nejedná se z mé strany o pusté pedantství, neboť vím, že orchestr je schopen mnohých zázraků. Zde byl kvalitní.

Sdílet článek:

Aktuální číslo

Nejnovější