Mrtvé město koncertně

Erich Wolfgang Korngold: Mrtvé město, Dvořákova Praha, 10. září 2024. Foto: Petra Hajská

Je dost překvapivé, když mladý skladatel (původně zázračné dítě, s kompozicí díla začal v 19 letech, opera měla premiéru, když bylo Erichu Korngoldovi 23 let) zvolí nekrofilní námět. Východiskem je totiž drama belgického autora Georgese Rodenbacha s názvem Le Mirage. Pod názvem Das Trugbild (Přelud) se v němčině hodně hrálo, navíc překladatel patřil do okruhu přátel rodiny.

Muž (v opeře Mrtvé město má jméno Paul), jemuž zemřela jeho milovaná žena, se usadí v Bruggách, tehdy šedém bezútěšném městě, a vybuduje si její památník; hlavní relikvií jsou vlasy zesnulé. Seznámí se s členkou operního baletu Mariettou, která se jeho ženě velmi podobá, a zamiluje se do ní. Je pro něho reinkarnací mrtvé ženy. Mariettě sdělí svoje tajemství a uvede ji do své svatyně-mauzolea. Opera sleduje vývoj jejich vztahu ukončeného dramatickým rozchodem (dívku, která není ochotna sdílet Paulovu morbidní vášeň, mu přebere jeho přítel Frank) a vraždou – Paul uškrtí Mariettu svou nejcennější relikvií, copem z vlasů zesnulé. Závěr opery (živá Marietta se vrací pro zapomenutý deštník) naznačuje, že vztah Paula k ní i vražda byly jen jeho představou, horečnatým snem. Libreto opery nakonec napsal skladatel ve spolupráci s otcem Juliem, zvolili pseudonym Paul Schott.

Korngold použil velký orchestr (s varhanami, které fungují jako continuo), smíšený sbor (někdy jen jeho ženskou část) a taky dětský sbor (pro procesí). Straussovská sazba, dnes posluchačsky vstřícná, zdůrazňuje dramatičnost a vystihuje proměny nálad. Úkolem orchestru je nahradit scénu, sólisté musejí vykreslit charaktery i akce svých postav. V úterý 10. září v koncertním provedení opery v rámci Dvořákovy Prahy se to dařilo představitelce Marietty. Byla jí půvabná litevská sopranistka Vida Miknevičiüté, která nejen výborně zpívala, ale také naznačila dramatickou akci; pomáhala jí v tom i změna róby pro každé dějství. Rovnocenným partnerem jí byl německo-italský tenorista Roberto Saccà, který vytvořil postavu Paula. Zdatně jim sekundoval Jiří Brückler v roli Paulova přítele Franka. Solidní výkony podali v epizodních rolích Daniel Matoušek, Martin Šrejma, Lenka Máčiková a Michaela Zajmi. Zklamáním byla mezosopranistka Lucie Hilscherová, postavu služky Brigitty nějak zazpívala, na vykreslení charakteru důležité postavy, jež otevírá celou operu, už neměla síly.

Erich Wolfgang Korngold: Mrtvé město, Dvořákova Praha, 10. září 2024. Foto: Petra Hajská
Erich Wolfgang Korngold: Mrtvé město, Dvořákova Praha, 10. září 2024. Foto: Petra Hajská

Výkony kolektivních těles odpovídaly požadavkům náročné partitury: Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK podal mimořádný výkon, stejně se prezentovaly Pražský filhamonický sbor (sbormistr Lukáš Kozubík) i Dětský pěvecký sbor Českého rozhlasu (sbormistryně Věra Hrdinková). Sugestivní provedení díla dirigoval Tomáš Brauner.

Erich Wolfgang Korngold: Mrtvé město, Dvořákova Praha, 10. září 2024. Foto: Petra Hajská

Prostor historického Domu umělců sice dokázal pojmout velký zvuk, ovšem už ne všechny účinkující – dětský sbor zpíval z balkonu. Znělo to sice jako z nebeských výšin, ale přece… Snad někdy se budou takové a podobné partitury hrát v dlouho plánované nové pražské koncertní síni – pokud nebudeme jezdit na koncerty do nového velkého sálu v Ostravě…

Erich Wolfgang Korngold: Mrtvé město, Dvořákova Praha, 10. září 2024. Foto: Petra Hajská

Sdílet článek:

Aktuální číslo

Nejnovější