Koncert byl zahájen dílem Večeře na konci světa od Jana Trojana. Vznik skladby byl inspirován autorovou cestou po Camino Francés do Santiaga de Compostelly. Trojan se zaměřil na zvukové možnosti smyčcových nástrojů (např. sul ponticello či sul tasto), na ruchy a využil příznačně akordeon. Ačkoli byly k interpretaci díla Jany Vöröšové Havran a moře (které zaznělo v druhé půlce večera) využity i jiné nástroje (cembalo Monika Knoblochová), ruchy a celkový témbr skladby byl velmi blízký Trojanovi. Slavomír Hořínka se představil skladbou s názvem Lacrimosa pro barokní housle, koto, tam-tam a smyčce. Interpretačně skvěle zvládnuté a skladatelsky asi nejvýraznější dílo úterního večera. Kontakt sólových nástrojů – barokní housle Adéla Štajnochrová, koto Anna Romanovská Fliegerová byl taktéž citlivý. Navíc sám autor byl přítomen coby hráč na tam-tam. Dílo s původně křesťanskou tematikou v sobě nese prvky barokní světské tvorby, východního náboženství a kompoziční principy jedenadvacátého století. První část programu byla zakončena počinem Tomáše Hanzlíka Koncert pro violoncello a smyčcový orchestr. Skladba ovlivněná minimalizmem a neobarokem byla výrazně obohacena energií sólového violoncellisty Lukášem Polákem, který předvedl skvělý výkon. Michal Nejtek byl představen skladbou Nocturne With Ray s průvodem olomouckého Ženského sboru Lenky Dohnalové-Mlynářové. V této skladbě zaujalo netradiční využití nasamplovaných dopadů pingpongových míčků, které vytvářelo zajímavý rytmický vzorec vůči živě znějícímu orchestru. Dílo Le ballet mécanique Jana Duška je hudbou k filmu Fernanda Légera. Skladbě je po formové stránce odkázána na formu samotného filmu. Pojítkem mu bylo několik krátkých opakujících se motivů, které byly v každé fázi rozpracovány jinak. Skladba dává orchestru i dirigentovi možnost předvést vrchol interpretačních možností. Jednoznačně strhující závěr prvního dne festivalu.
Zahajovací koncert MusicOlomouc byl vydařeným startem nejen do dalších dnů letošního festivalu, ale doufejme i dalších let. Je proto velká škoda, že se doposud nedaří pořadatelsky zvládnout propagaci festivalu, který je programově a interpretačně rok od roku zajímavější, tak aby publikum (z velké části) netvořili pouze studenti a pedagogové pořádající katedry.