K předním zahraničním hostům letošního 45. ročníku Mezinárodního hudebního festivalu Brno – Moravský podzim patřili vídeňští sboristé světoznámého chlapeckého tělesa Wiener Sängerknaben . Jejich současný umělecký vedoucí Gerald Wirth řídil večer za dirigentským pultem. Do moravské metropole přijeli s Chorus Viennensis , sborem bývalých členů WS. V Janáčkově divadle se představili 4. října společně s rakouským komorním orchestrem Camerata Schulz , jež nese příjmení po jeho zakladateli Wolfgangu Schulzovi, který je dlouholetým prvním flétnistou Vídeňské filharmonie. Instrumentální soubor založil se svými blízkými před deseti lety, již dva roky orchestr umělecky vede dirigent a skladatel Emanuel Schulz. Večer zahájili Vídeňané díly, která tvoří těžiště jejich stálého repertoáru.
Wiener Sängerknaben a jejich generační pokračovatelé Chorus Viennensis (sbormistr Raoul Gehringer ) zpívali ze třech vybraných chrámových skladeb Wolfganga Amadea Mozarta v nádherném provedení nejznámější skladatelovo klasicistní moteto Ave verum corpus, KV 618. Jestliže ještě při úvodním graduale Sancta Maria, mater Dei, KV 273 oba sbory s orchestrem prokazovaly ve skupinách zvukové disproporce, pak v motetu projevily niterný vnitřní soulad s vícestupňovými barevnými a dynamickými gradacemi, při nichž všechna tělesa vytvořila jeden obdivuhodně jednotně frázující hudební celek. V Symfonii č. 5 B dur, D 485 Franze Schuberta rozehrál orchestr ve vídeňském hudebním stylu kompozici v elegantním přednesu, kterému vévodily lyrické melodie, jasná technická preciznost a pěkná kultura s charakteristickým kovovým, méně hřejivým, zabarvením. Místo ohlášené původní verze Requiem d moll, op. 48 z roku 1888 uvedli duchovní skladbu Gabriela Faurého v rozšířeném orchestrálním obsazení. Sborová jemně procítěná souhra s jímavým sólovým výstupem chlapeckého sopránu v Pie Jesu vyvrcholila v meditativní šíři hluboce uchopeného analytického pojetí výborného dirigenta Wirtha. I když historie Wiener Sängerknaben má více než pětisetletou tradici a malí zpěváčci jsou častými hosty Dvorní kaple, Vídeňské státní opery nebo Salcburského festivalu a těleso ještě stále občas nahrává pro renomované labely, jsou mnozí z nich v současnosti na úrovni našeho královehradeckého sboru Boni Pueri s mezinárodním věhlasem.