Symbolickou červenou nití, vinoucí se napříč závěrečným koncertem nového mezinárodního hudebního festivalu Janáček Brno 2008, bylo téma smrti a vykoupení. Brněnská filharmonie s anglickým dirigentem Janem Lathamem-Koenigem zahájila večer konaný v Janáčkově divadle (17. 11.) dramaticky a ve svižném tempu pojatou předehrou k Janáčkově opeře Z mrtvého domu . V následujícím Houslovém koncertu „Památce anděla“ Albana Berga podal fenomenální výkon mladý ruský houslista Ilja Gringolts . V lyrických pasážích uchvacoval zpěvnou kantilénou, v pianissimech a vysokých polohách pak nádherným, barevně sytým tónem. Technicky vypjatá místa interpretoval s patřičnou dávkou expresivity, samozřejmostí pro něj byla naprostá intonační jistota a hra zpaměti. Celý koncert po přestávce uzavřela Janáčkova Glagolská mše . Pro pojetí dirigenta Koeniga byla příznačná volba poněkud rychlejších temp (někdy až přespříliš), což se negativně podepsalo zejména na textové srozumitelnosti a významové pregnanci částí Sláva a Věruju. Sólisté – sopranistka Csilla Borros , altistka Jana Sýkorová , tenorista Pavel Černoch a basista Martin Gurbaľ – podali spolehlivé, avšak běžný průměr nepřevyšující výkony. Sbor Janáčkovy opery v Brně (sbormistr Josef Pančík ) za spoluúčasti některých členů Brněnského akademického sboru naproti tomu jednoznačně přesvědčil o svých kvalitách a o svém pevném postavení na špičce českého sborového umění.