Mezinárodní televizní festival Zlatá Praha nabídl letos v rámci svého 47. ročníku novou proměnu programové skladby, která se pořadatelům výrazně osvědčila. Pokračovat v podobném směru plánuje proto vedení festivalu i v příštím roce. Posun termínu konání přehlídky hudební a taneční tvorby z jarních měsíců na podzim přilákal do Paláce Žofín ve dnech 16. – 20. října 2010 více návštěvníků nejen z televizních českých a zahraničních hudebních a dramatických center, ale především studentů a pedagogů z konzervatoří a vysokých škol, na jejichž malé zastoupení poukazoval kriticky již dříve významný pravidelný host festivalu mediální německý expert a producent Reiner Moritz. Programová novinka prezentace šesti nejnovějších premiér světových hudebních a tanečních filmů zahrnutých do večerů pod názvem Golden Prague Premieres , která dříve probíhala na hudebním veletrhu Midem v Cannes v sériích tzv. Gala screeningů ve spolupráci s IMZ (Mezinárodním hudebním a mediálním centrem), představila s nadšenými ohlasy u publika pořad Plácido Domingo – moje oblíbené role o umění nejslavnějšího operního pěvce současnosti, hudební film Lovcova nevěsta inspirovaný romantickou operou Čarostřelec Carla Marii von Webera, taneční film Place z tvorby švédského choreografa Matse Eka a dokument Stopy do neznáma připomínající dirigenta Carlose Kleibera. Další tři zahraniční snímky mapovaly tvorbu Gustava Mahlera, z nichž nejpozoruhodnější byla audiovizuální nahrávka Clevelandského symfonického orchestru s dirigentem Pierrem Boulezem nazvaná Chlapcův kouzelný roh – Gustav Mahler. K programové novince Reiner Moritz s profesním zaujetím poznamenal: „Publikum má výjimečnou možnost vidět nejnovější snímky; jejich tematika zohledňuje skvělým způsobem vliv komerčních a profesních zájmů amerického i evropského světa.“
Reflexe soudobých témat přehlídky televizní hudební a taneční tvorby se promítla výrazně v hlavní soutěži Grand Prix Golden Prague 2010, do které 22 zemí světa vyslalo 96 pořadů. Mezinárodní porota soutěže se obnovuje v každém roce. V jejím čele letos stála předsedkyně Hazel Wright , zakladatelka společnosti Hazel Wright Media a konzultantka královské opery Covent Garden v Londýně. Zahraniční a tuzemské snímky posuzovala v průběhu konání festivalu společně se svými kolegy a mediálními odborníky, mezi kterými byli filmový režisér a producent Aarno Cronvall z Finska, výkonný ředitel společnosti Risalto Production Services Andrew Golding z Austrálie, nizozemský režisér Klaas Rusticus a dramaturg, producent a režisér Stanislav Vaněk . Hazel Wright se k obtížnému posuzování vyjádřila: „Srovnávání mezinárodních snímků různých žánrů ve velkém počtu aktuálních pořadů otevírá před porotou vždy jedinečnou možnost nahlédnout do vývoje uměleckých oborů a schopností tvůrců je přitažlivým způsobem zpracovat. I když se najdou rozdíly v kvalitě výsledků pořadů, je na nich vidět vzrůstající snaha o vizuální uchopení rezonující s moderním vývojem 21. století.“
Mediální expert Reiner Moritz připravil pro publikum v Malém sále setkání nazvané Pocta Merce Cunninghamovi s projekcemi zaměřenými na profil osobnosti a tanečního umění nedávno zesnulého legendárního amerického choreografa, který zásadně formoval avantgardní směr a ovlivnil mnoho tanečníků po celém světě. Pocta Mats Ekovi, švédskému choreografovi a divadelnímu režisérovi, vyvrcholila osobní účasti Matse Eka , který přijal pozvání společně s proslulým českým choreografem Jiřím Kyliánem . Sérii setkání se společným názvem Pocta… uzavřelo ohlédnutí za Nizozemským tanečním divadlem a uměleckou tvorbou režiséra a producenta Hanse Hulschera , jenž získal řadu televizních ocenění za své dokumenty.
Zástupci televizních stanic TV Cultura (Brazílie), TV Arafat a TV Kultura (Polsko) význačně přispěli k programové skladbě bohaté na workshopy, jednání expertů EBU a IMZ, akce pro děti a rámcující slavnostní koncerty. Umělecký šéf Laterny Magiky Zdeněk Prokeš navštěvuje festival od šedesátých let a již tehdy byl pro něj velmi zajímavý. Zájem televize o tanec vnímá však stále velmi kriticky: „V současnosti má společenský tanec větší podporu v komerčních soutěžích, ale profesionální a scénický balet se objevuje v ČT minimálně, přitom výsledky souborů kamenných divadel i nezávislých souborů jsou u nás pozoruhodné a stoupají každým rokem. Ze souborů Národního divadla má balet nejvyšší návštěvnost, ale již dlouho nebyla zaznamenána žádná jeho inscenace. Rád sleduji televizní kanál Mezzo, který pravidelně zařazuje do programové skladby klasický a moderní repertoár obohacený dokumenty o choreografech. Prezentace tance na obrazovce v rámci festivalu je sice znamenitá, ale ČT málo točí dokumenty o našich i zahraničních osobnostech, jejichž kariéra je krátká. Pořady by byly pro nastupující generace určitě přínosné.“
CENA DIVÁKŮ: Káťa Kabanová. Koprodukce: Teatro Real-Madrid/Mezzo. OCENĚNÍ NADACE VIZE 97: Drž rytmus! Česká televize. CENA ČESKÉ TELEVIZE: Všechno je to dar: Podivuhodný um a šarm Alice Sommer-Herzové. Allegro Films, Velká Británie. ČESKÝ KŘIŠŤÁL. Kategorie 1: Dokumenty o hudbě a tanci – Edward Elgar: Muž za maskou . Koprodukce: Crux Productions Ltd, Velká Británie / Prospect Pictures (DCD Media). ČESKÝ KŘIŠŤÁL. Kategorie 2: Hudba na obrazovce (záznamy opery, operety, muzikálu, tance, baletu, koncertů atd.) – Carmen . Koprodukce: Opéra Comique, Mezzo, Cielecran. ZVLÁŠTNÍ UZNÁNÍ ZA MIMOŘÁDNÝ UMĚLECKÝ POČIN: Zvuky pod sluncem. Koprodukce: Mistrus Media, Lotyšsko/Latvian Television. GRAND PRIX GOLDEN PRAGUE: Ballet Boyz: Svěcení jara. BBC TV, Velká Británie.